ارضنا


امبارح بابا اخد اجازة من الشغل وكان عايز يروح الارض بتاعتنا وقالى تعالى معايا يا منى
حبيبى كان حاسس بيا وانى مبخرجش من البيت بقالى كتير
كانوا ساعتين بس بعمرى كله
كالعادة بلاقى راحتى هناك لما بكون متضايقه اوى
لانى الصبح مزاجى مكانش حلو علشان موضوع صاحبتى لانها عرفت انى حطيت حوارنا على المدونة وزعلت منى
ربنا يهديها يا رب
المهم كان اليوم تمام وعال خالص
وطول منا هناك بفكر انى اعمل موضوع عن الارض وقعدت اصور كذا مكان هناك لان كل مكان له ذكرى عندى
وكمان بسبوسة صاحبتى اتطمنت عليها واتكلمنا برضه
مع انها وحشانى والصراحه مش بحب اكلمها نت ولا تليفون
انا بحبها تبقى قدامى ونتكلم
كلام جميل كلام معقول واليوم زى الفل ومفيش حاجه تعكنن عليا
جدى كان فاتح نت وقالى مين اللى كان فاتح من شويه قلت له انا
قال لا امال فين محمد .. ده قال كلام مش حلو وشتيمه و و و
يا نهار ابيض والله يا جدو محمد نايم بقاله اكتر من 3 ساعات وانا اللى كنت موجوده
اللى حصل بقى ان ايميل اخويا اتسرق والظريف اللى سرقه قال كلام مش عارفه اقول ايه ياربى غير حسبى الله ونعم الوكيل
طبعا حصل تحول على طول ودخلت نمت ولا عملت موضوع الارض ولا اى حاجه
صحيت واثار العكننه عليا
بابا كان رايح شغله قلت له انا عايزة اروح الارض
خدنى معاه وسابنى هناك وقعدت فى البيت اللى بانينه
على ما يرجع من شغله ويفوت عليا ونروح بقى
طبعا كان قلقان بس محاولش يبين ده قدامى
وهو حاسس انى متضايقه ومش ههدى غير لما اقعد فى الارض
ماما طبعا برضه قلقانه وتقولى طيب ابعت ليكى اختك علشان تقعد معاكى
لا ياماما سيبها براحتها وبعدين انا عايزه اقعد مع نفسى
طبعا طول الوقت اتصالات للاطمئنان عليا ومهما كانت ماما بتضحك وتهزر معايا حاسه فى صوتها انها قلقانه
ربنا يخليكو ليا يا ماما انتى وبابا
والحمد لله ان انتو امى وابويا
وشكرا لكل واحد فيكم انه احسن الاختيار
انت اخترت يابابا ام اتشرف بيها وهى كمان اختارت اجمل اب فى الدنيا
الحمد لله رب العالمين
سيبكو بقى من الكلام الكتير اللى فوق وخلينا مع الصور وحكاياتها
محدش يتريق على تصويرى.. انا بقول لكم اهو


ده بيتنا اللى هناك .. لسه مكملش
كان نفسى اوى يكمل علشان نقعد فيه كلنا
وانا هناك عملت فيها فلاحة شطورة كده وجمعت الجرجير ده من الارض هههههه
واخدت معايا كتاب" ايزيس واوزوريس " على امل انى اخلصه برضه معرفتش .. بقالى كتير بقرأ فيه ومش راضى يخلص
اما الكورة الخضرا دى عجبتنى اوى مطاط كده وجميله
قعدت العب بها براحتى بقى مهو مفيش حد شايفنى وقلت فرصه ارجع طفلة من تانى
دى بقى شجرة التوت .. ياما طلعت عليها وانا صغيرة
عم ابراهيم صاحب المشتل اللى فى اول الطريق له جملة دايما بيقولها
يا حلو تحت التوته
اكتشفت انها اغنية قديمة
وطلعت تحفه بجد
اضغطوا على اسمها للتحميل
تحت الشجرة دى كنت بذاكر انا وبسبوسة ايام الدبلومة
وكنا بنمشى لغاية الارض ومنركبش مواصلات علشان نذاكر ونلاقى جو هادى
اييييييييه ايام
المنظر ده بيطل من احدى البلوكونات فى الشقة
ياسلام بقى لما الواحد يصحى الصبح ويشوف الجمال ده قدامه
" معلش الصورة وحشه علشان الشمس ومش واضحه اوى"
بس ده المفروض بحر يعنى
اللى هو ده من قريب
ياما كنت بصطاد هناك وانا صغيرة
من زمان ما اصطادتش ومعدش فيه سمك.. الا هو راح فين؟
وراه بمسافه بعيدة شوية شريط القطر اللى بيروح على كفر الشيخ
كل ما اسمع صوت القطر افتكر ايام الدبلومة واحن لها اوى
اللى ورا الشجر اللى هناك ده مزرعة فراخ والمنطقة دى حواليها اربع مزارع تقريبا
وانا فى ابتدائى كنا بناخد فى الدراسات ان الشجر بيعمل كمصدات للرياح
طيب وهى فين الرياح اصلا ولا هيصدوها ليه
اسأل بابا يقولى علشان الشمس
اخخخخخخخخ انا مخى بقى عطلان على الاخر
ما علينا
المهم ان فيه كذا مشروع صغير فى المنطقه ومش واخد مكان وتكلفته قليلة وده عاجبنى جدااااا
وواحد دماغه شغالة عمل قاعة افراح هناك بس طبعا مغلقة
ودعاية للقاعة عمل المواصلات على حسابهم لان المنطقه هناك صعب الناس تلاقى مواصلات وخصوصا بالليل
دى شجرة الجوافة بتاعتى
بحبها اوى وبحب اقعد تحتها وايام الكلية كنت بقرأ رواياتنا اللى بناخدها فى اداب تحتها
كانت اخر روايه
Victory
لجوزيف كونراد
والله ماكنت فاهماها واسلوب الكاتب صعب اوى اصلا ولغاية دلوقتى مش فاهماها واهو عدى 3 سنين كمان
ههههههههههههههههههههههه
ـــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــ
لسه فيه كمان ذكريات محفورة جوايا
عمرى ما اقدر انساها
بجد الارض دى نعمة كبيرة اوى من ربنا
الحمد لله رب العالمين

نفسى اعمل فرحى هناك فى الارض وميكونش فى قاعة
ويبقى بالنهار بعد صلاة العصر كده
من الاخر زى نظام الاجانب
بس طبعا اخدت تريقه من الكل على الفكرة دى



خلاص انا خلصت
نفسى بقى مزعلش من اى حاجه
لما سميت المدونة ساعات ساعات مكنتش اعرف ان هحسها اوى كده
الحمد لله الذى هدانا لهذا وما كنا لنهتدى لولا ان هدانا الله

Comments

romansy said…
الحمد لله انك بخير وكويسه وفرحانه
طبعا منظر الخضره اجمل شئ فى الدنيا
والهوا الجميل اللى يشرح القلب العليل
بجد كانت رحله جميله
وكده بقى خلاص بابا وماما عرفوا علاجك خلاص
يعنى بقى مفيش زعل تانى
اتفقنا
على فكره انا نفسى ادوق الجوافه من الشجره بتاعتك
مش تنسى
catroz said…
الحمدلله انك احسن دلوقتى و كويسه
ويارب ميكونش فى زعل بينك و بين صاحبتك
و يارب تقضى ايام حلوة كتيرة كده ..
ذكريات جميلة لانسانه اجمل
فيها الصفاء الجميل
فيها الكلام الاصيل
فيها السواقى والهدير
فيها الخضرة ولا تنسى الجرجير
فيها ذكريات حبيب الروح
فيها بحر ولا مطروح
فيها ذكريات ادب وحب الاحباب
فيها جوزيف كونراد والعم شكسبير
فيها منايا وعمرى
فيها حلمى واملى
فيها ابويا وامى
ذكرياتى هى وجدانى
وبسمه حياتى
الله الله على كل احبابى



تحياتى لك
ويديم عليكى نعمة الصفاء
Meme said…
الله الله لا عندك حق المزرعه تجنن و اكيد بتريح الاعصاب
توت و جوافه و جرجير كمان؟ مشاء الله
على فكره هي شجره التوت بتجيب توت؟
يعني اكلتو منها؟
Mona Shereif said…
romansy
-----------
طيب كنت قول من بدرى انك عايز جوافه
ههههههههههههههههه العيال اللى هناك قضوا عليها





catroz
---------
الحمد لله رب العالمين
يارب اتمنى كده
وانتى كمان يا قمر





ABOALI
---------
تشكرات كتيره خالص على الكلام الجميل ده
بسم الله ماشاء الله
موهبة جميله من ربنا انك تقدر تكتب كلام جميل كده
يااااااااارب اللهم امين






Meme
-------
طبعااااااااا
وانا صغيرة كنت بطلع عليا وانضف التوت اللى فيها
انما دلوقتى خلاص بقى
بس بوصى قرايبنا الصغيرين
هههههههههههههههههههه
اتمنى تكونى بخير يا ميمى
يااااااااااااااااه يامني انا حسين اني معاكي

بس عارفه انا مفتقده الارض والحياه دي

ولما رحت وردان انبهرت بخضرتها وجمالها وميتها وجوها وعشان كده من اقرب الاماكن لقلبي

ايام حلوه ربنا مايحرمك منها ابداااااااا
Bosssssy said…
ياأروبه يامنى ..........

الموضوع بجد تحفة .........

بس خلانى أعيط لانه فكرنى باالذى مضى ...

افتكرت لما كنا بنقعد تحت البيت نذاكر وافتكرت كمان لما كنت بقعد أحفظك ... فاكرة لما كنا بنذاكر لامتحان الوسائل التعليمية ... أنا حفظتهالك كلها فاكرة وغششتك فى الامتحان كمان .هههههههههههه

فاكرة لما نمنا تحت شجرة التوت ولا الغدا اللى كنتى بتجيبيه معاكى .. بصراحة طنط كانت مغذيانا ع الاخر ... فاكرة لما جيت اعمل ست بيت زيك والبطاطس اتحرقت منى ........

الصور جميلة اوى ووجعتلى قلبى اوى اوى ..

لكن الحمد لله على كل حال ...

والحمد لله انك فرحانه ومبسوطة...

مع حبى ........

بسبوسة
Mona Shereif said…
كـــيــــــــارا
---------------------
تعرفى انى فرحت اوى لما قلتى
"حسيت انى معاكى" حسيت انا بقى انى قدرت اوصف اللى فى قلبى بشكل صح
بجد ايامها حلوه اوى ويارب دايما تكون ذكرياتنا كلها جميلة






Bosssssy
--------------
بسبوسة الغالية
هههههههههههههههههههه
شفتى بقى انا أروبه
ههههههههههههههههههههههه
يعنى لازم تقولى غششتك.. انتى كنتى بتقولى اول كلمة وانا بكمل
مااااااااشى
بس تعرفى طريقة حفظك دى نفعتنى اوى والله
ربنا يخليكى ليا يارب
شجرة التوت دى فاكره انتى قلتى ليا ايه ساعتها ههههههههههههههه كنت عايزه اكتبها بس قلت بلاش احسن
بعد الشر عليكى من وجع القلب يا قمر
ربنا يحفظك يارب ويخليكى ليا على طووووووووول
كلمة حق said…
الله ايه الحلاة دى صور جميلة بجد جميلة أجمل ما فيها أنها بسيطة ربنا يخليلك بابا وماما وكل حبابيك فعلا أحسن راحة تكون فى جو من الخضرة والطبيعة الخلابة على فكرة إحنا برده عندنا حتة أرض هى مش زراعية بس فى وسط الزراعة وأنا بأشعر براحة كبيرة وانا فيها ........ على فكرة أن كتبت أول موضوع فى بحثى عن الحب يا ريت تقرأيه كويس وتعطينى رأيك بصراحة
mohamed ghalia said…
جميلة قوى أنا عايش فى قرية وعشان كده أكتر واحد يحس بالمناظر والصور دى
بجد حياة رائعة
تقبلى تحياتى
دمتى بود
ربنا يسعدك دايما
كلمة حق said…
على فكرة مدونتك أصبحت من أكثر المدونات التى أتابعها ولقد أضفتها عندى فى المدونات المفضلة
جميل ان تجدى مكان رائع كهذا تغتسلى فيه من همومك
باعد الله عنك الهموم ورزقك بكل الخير
على فكرة انا لو مكانك اعمل فرحى فى المكان اللى يعجبنى طالما العريس مقتنع بيه
جميله
جداا
جداا
انا بعشق الاماكن دى
بس ممكن لو سمحت
لما تروحى الارض تجبيلى
كام واحده توت
اصلى بحبه قوى ومن زمان مأكلتهوش
يعني يا بنتي انتي جايه من عندي وشفتي اللي بفتكره تكتبي عن الذكريات وتخلي الواحد يرجع يفتكر تااااااااني
فكرتني باحلي ايام والله متعرفيش الواحد سعات بيقول ياريت ان ميتعرفش علي حد علشان لما بيروح منه بتبقي صعب اوي بجد اديكي شوفتي واكيد حستيني ادعيلي بقي
وربنا يسعدك بس الرساله اللي انتي بعتيها بالغلط راحت فين عاوزه اشوفها ههههههه لازم ادعبس عليها هه واخده بالك
ربنا يسعدك وشكرا علي احساسك الجميل بجد كلامك معايا جميل عايزه اقلك اني اكتر حاجه بحبها الخضره والزرع والبحر
سمكه
السلام عليكم...
كان يوم جميل يا قمر كله ذكريات
حتى لو من شاركوكي تلك الأماكن بعيدين عندي ...
ولاكن جميله هي الذكرى ...
........
صورك جميله
ولو سمحتي عاوزه حزمت جرجير المره الجايه
...........
أنا بجد حبيت فكرة انك تعملي فرحك بمكان طلق ...
وبتحبيه ويكون نهار ...
ليه لأ ممكن تظبطوا المكان ...
.............
شكرا انك شاركتينى يومك الجميل يا جميله
في أمان الله
هههههههههه اه الرساله اللي جتلي غلط فهمت مخدتش بالي ياااه انتي قريتي كل البوست ده كان رغي كتير وهبل وتخريف كمان مكنتش متخيله ان حد هيقراه والله اصلا

تحياتي
تسلميلي ياقمر
Mona Shereif said…
كلمة حق
----------
شرف ليا بجد ان حضرتك بقيت تتابع مدونتى وبجد سعيدة جدا
ربنا يبارك فيك على كلامك
ويارب يخليهم ليا ويخلى لكل المسلمين حبايبهم ويبعد الحزن عننا ياااااارب
والارض واللون الاخضر عموما جمييييييل وبيريح الاعصاب بشكل
الحمد لله رب العالمين
ان شاء الرحمن هقرا الموضوع واكيد هقول رأيى بكل صراحة




mohamed ghalia
----------------
تمام عيشة القريه اجمل
بعيد عن الزحمة وكمان الناس بتكون طيبة اوووووووى
يارب اللهم امين وانت كمان وكل المسلمين






موناليزا
------------
الحمد لله يا مونى
المشكلة انى مش بعرف اروح لواحدى
ومفيش غير بابا اللى بيحب يروح واوقات كتير بيكون مشغول
هههههههههههههههه
ما علينا بس الحمد لله رب العالمين
يارب يبعد عننا الهموم والحزن ياااااااارب
بالنسبة لفكرة الفرح
ادينى بحاول بس ما اعتقدش انها هتتنفذ بس مين عالم جايز ربنا يكتبها







الرومـيصاء
-------------
يخراشى طلباتك اوامر يا قمر
بس استنى بقى على الربيع لاحسن دلوقتى مفيش بقينا خريف وورق الشجر بقى يقع ده انا لحقتها والله دى كانت مليانه اكتر من كده والله يسامحهم بقى الاصفال اللى هناك ظبطوا فروعها وكسروها







سمكه وحده
------------
هههههههههههههههههههه والله يا سمكتى كتبت الموضوع بتاعى وقلت ازورك لقيتك عملتى موضوع فى المدونة التانيه بعد ما كانت فاضيه خالص
وكان الموضوع جاى على الجرح علشان بسبوسه سافرت وسابتنى.. علشان كده انا قريته كله
هههههههههههههههههههه اصلى بموت فى الذكريات اوووووووى
بس تعرفى لولا ما هما بعدوا عننا مكناش هنفتكر حاجاتنا الجميله معاهم صح ولا ايه يا قمر؟
الخضرة تحفه ونعمة كبيرة من ربنا ياريت نقدر نحافظ عليها
نورتينى يا سمكتى








M.K
-------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اه يا جميلة فعلا الذكرى حاجه كويسه ولولا بعدهم مكنتش هفتكر حاجاتنا الجميله دى.. اكتشفت برضه ان البعد له مزاياه
هههههههههههههههههههههه احتمال بصبر نفسى
تعرفى ان طلبك الوحيد اللى ممكن انفذهولك اصل الجرجير كتيييييييير ممكن اجيبهالك بس معاد ومكان التسليم امتى وفين
ههههههههههههههههههه عارفه لو وصلت لكى الامارات هتبقى اغلى حزمة جرجير فى العالم هههههههههه
فكرة الفرح بقى دعواتك انها تتنفذ
لان فيه عقبات كتييييير اوى
وشكرا ليكى انتى على انك شاركتينى اليوم ده ويارب تكونى استمتعتى بيه
انا قلت اغير جو الكأبه اللى كنت فيه واهو تفرحوا معايا
تسلمى ليا جميل
يا سلام لو كل واحد يبقي عنده مكان بيرمي في احزانه

موضوعك جميل والصور حلوة والمكان بجد هايل

الحمد لله انك بخير ومبسوطة
funckydoctor said…
كل اللى قولتيه لصاحبتك عين العقل ربنا يحميكى
وأحلى حاجة موضوع استرجاع الذكريات ده
فكرتونا بالذى مضى :D
EMMY BABY said…
هههههههههههههههههههههه ياعينى ياعينى على الرومانسية

مناظر تحفة فعلا انا بموت فى الخضرة

طبعا هتعزمينى على فرحك :))

ربنا يخليلك والدك ووالدتك ومحمد

عايزة العب معاكى بالكورة انا كمان والله

ربنا يارب يسعدك

تحياتى

ايمى
كلمة حق said…
اللهم أمين وبالتوفيق دائما رزقنا الله وإياكى الاخلاص
اقصوصه said…
بصراحه تدوينه روعه

والصور رهيبه بجد

دايما الانسان يحن للاماكن اللي قضى فيها طفولته وشبابه

وفعلا قضء ساعات بهالاماكن يريح النفسيه اكيد

سعيدنه بزيارة مدونتك:)
Eno said…
الله يامنمن الموضوع حلو اووووووووي
واليوم اجمل حاسه كده كأنك اخدتينا معاكي في الجوله دي والصور كمان ماشاء الله ولا قوة الا بالله تحفه ربنا يباركلم فيها يارب
اهم حاجه انك كويسه وبخير بجد مش هتمنا اكتر من كده :)

تحياتي ليكي :)
منى said…
يارب يا منى تزعليش من اى حاجه
وربنا يبارك فيكىو فى ماما وبابا واخواتك ومحمد طبعا
ويخليكوا كلكم لبعض
حلوه اوى الصور وخصوصا اللى فيها البحر من قريب
على فكره لو عايزه فعلا الفرح فى الارض ابقى ابعتيلى قلبها هعمل لك تصميم يجنن وممكن فى القاه اللى انتى بتقولى عليها برضه انا سمعت عنها ويتعمل فيها ديكور يسسك انك فى جنينه
بس انتى اتجوزى وانا هنتصرف فى مكان الفرح
هههههههههه
سلام
المهم مزرعتوش اى حاجه تتاكل كده بسرعه يعنى مكرونه بالصلصه ؟
Unknown said…
ماشاء الله الصور
لوحدها تفتح النفس وترجع ذكرايات حلوة للواحد
انا عايزة جرجير انا كمان والا هعمل اضراب
ههههههههه انسى الدنيا واغسلى قلبك وذهنك من قرف المشاكل المتراكمة والمتكررة واتركيها على الله
حمد لله على السلامة واوعى تنسى الجرجير
Mona Shereif said…
وومن
-------
الحمد لله يا وومن على كل حال
ربنا مايحرمنى منك وحشتينى






funckydoctor
-------------
ربنا يبارك فيك يارب
ها اخبارك ايه فى الامتحانات؟
يارب تكون بخير






EMMY BABY
------------
شفتى بقى مفيش بعد كده رومانسية
هههههههههههههههههههههه
طبعا يا ايمى بس تيجى انتى بس واول ما اعرف هتجوز امتى اكيييييييييد هقولك
ومش هنسى الكورة طبعا
يارب اللهم امين






كلمة حق
------------
يارب اللهم امين
الموضوع رائع ما شاء الله






اقصوصه
----------
ربنا يبارك فيكى يا جميلة
ومفيش اجمل من الطبيعة الانسان يرجعلها
على فكرة انا زرت مدونتك بس للأسف النت بيفصل عندى ومش بلحق ارد
انا اسعد والله بزرياتك يا حبيبتى






Eno
------
ربنا يخليكى ليا يا اينو يارب
وحشتينى اوى اوى اوى
يارب اللهم امين ويبارك لكم:)




منى
-----
ياااااااااااارب اللهم امين
ربنا يخليكى يا منمن
انتى بقيتى تشتغلى فى التصميم ولا ايه من ورايا هههههههههه ربنا ما يحرمنى منك .. ربنا يسهل ان شاء الله ادعى انتى بس
اعتقد دلوقتى انى لازم اشوفك مش كده ولا ايه..
ظبطى كده وابقى شوفى هشوفك ازاى ان شاء الله
سلام يا جميل







صوت من مصر
----------------
ههههههههههههههههههههههه موجود طبعا
هههههههههههههههههههه
انا اللى اخترعتها








نهر الحب
---------
يا خبر وانا اقدر انسى
اضراب ايه بس لالالا لا حاااااااااضر من عيونى
والله انا بحاول بس المشكلة ان المشاكل اللى بتدور عليا
اعملها ايه بقى
ههههههههههههههههههههه
الحمد لله رب العالمين
نورتينى يا جميل
لحظات لا تنسى

بوست رائع
Mona Shereif said…
ياقوت
-------
ربنا يخليك يارب
بس حضرتك فين من زمااااااااان
جميلة أوي الرحلة السياحية
اللي اخدتينا فيها مع زكرياتك دي

وحديثك أدى للمكان روح
وحسيت أنه لحم ودم
وشريك في كل الأحداث

وإن شاء الله ساعاتك كلها تكون
زي الساعات الجميلة دي :)

تحياتي
وليد
Beram ElMasry said…
عـــين الشــــمس عيانـــــة ومعصوبــــه بشـــال الليـــل
وفــــــــاس الحـــــزن منكـــودة ومرفوعـــة تهـد الحيـل
هجمـــت علينـــــــا عصابــــة زى الطوفــــان والســـيل
خلــــــــوا شبابنــــــا منكســــــر راضــــى يكـون الذيـل
باعـــــــــوا علينـــــــــا وهمهــم ووفـوا من دمانا الكيل
ولا خلـــوا فى البلـــد فــــارس ولا حتــى حداهــا خيــل
Mona Shereif said…
عارفة ... مش عارف ليه
------------------------
ياااااارب اللهم امين
ربنا يبارك فيك وشكرا على كلامك الجميل ده




Beram ElMasry
---------------
كلام جميل




نهر الحب
----------
ربنا يقرنا على فعل الخير دايما ياقمر
Gigi said…
السلام عليكم ورحمة الله
فعلا ان كان في كان في العمر لحظات فبعض اللحظات عمر
ربنا يباركلك ويبسطك أكثر واكثر
شكرا علي البوست الجميل وع الاحساس الاجمل
فعلا المناظر ترد الروح
الله عليك مذهله
سلام

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"