عمرى ما شفتها سعيدة ولا فرحانة زى ما كانت بتكلمنى النهاردة
كانت عايزة تقولى على كل اللى حصل فى يومها
وحصل وسمعتها
كان يوم جميل وشافت فيه حبيبها
بعد ما سمعتها جوايا حاجه واحده عايزة اقولها
"معدتيش تكلميه علشان اهلك ونفسك ولو هو من نصيبك هيجيلك لو بعد كام سنة حتى او على الاقل لما تتخرجوا ويبقى راجل يعتمد عليه"
انا حاسه انك بتخوني مامتك وباباكى بكلامك له وهما ما يستهلوش منك كده
اللى كنت خايفه منه حصل .. وقتلت فرحتها
واتقلبت الفرحة لبكاء جامد
يا حبيبتى والله انا اسفه بس انا خايفه عليكى
قفلت معاها وكلمتها بعد كده بحوالى نص ساعه
لسه بتبكى
طيب اعمل ايه
حاولت اخفف عنها وقلت لها ده انا سمعت اغنية لام كلثوم جميلة بتاعة "دارت الايام" وبتقول فيها مقدرش على بعد حبيبى انا ليا مين الا حبيبى
قالت لى شفتى انتى قلتى ايه؟
يعنى اللى طلبتيه منى ده معرفش اعمله وصعب عليا
بصى بقى انا معدتش هروح الكلية خالص علشان تستريحى
يا حبيبتى مش عايزاكى تاخدى قرار وانتى متضايقه
انا مش عايزه افكر خالص
والله انا خايفه عليكى ومش عايزاكى تندمى على حاجه
انتى تعرفى منين ان هو هيكون من نصيبك
بصراحة مقدرتش اكمل كلام معاها وعيطت انا كمان
وقلت لها خلاص انا هقفل
قالت لى متزعليش منى
قلت انا مش زعلانه منك انا زعلانه عليكى

بس
زعلانه من نفسى اوى انى قتلت فرحتها ومش عارفه اعمل ايه
بجد انا بحبها اوى وبدعيلها على طول والله
ومش عايزاها تتجرح وخصوصا انها لسه صغيرة
اعمل ايه معاها؟
قولولى اعمل ايه

Comments

عارفه حوار منطقى جدا ودايما بيحصل

البوست الى انا كاتبه ممكن يتقولب ليكون رد منطقى

بس فى الاول والاخر الموضوع صعب بدرجه مينفعش فيها غير اننا ندعى ربنا

تحياتى واسف عل غيابى الكتير
السلام عليكم...
موضوع بيحصل كتير
ولسه البنات مش بيفهموا..
طبعا الي عملتيه صح و لازم تنبهيها
لتكوني صديقه بحق..
محدش يعرف النصيب فين ..
واذا الله كتب لها ان شاء الله بعد مايخلصوا دراسه
ويبقى هو قد المسؤليه
تبقى تحبه وتكلمه
في بيت الزوجيه لحد مهما الاتنين يطهقوا من بعض...
أهم شي الرضا بالقضاء والقدر
.....................
الخيانه امر فضيع
تخون أمك ..أبوك...
دينك...
ربك...
...................
بس أكيد الشده لا تأتي بنتائج
يجب المحاوره الهادئه
وأن تبقي متواصله معها
في كل حين...
....................
الله يهدي شباب وشابات المسلمين
............
,أنتي يا حبيبتي ما صدقت اني اشوفك
مرتاحه ...
فرجاء لا تتضايقي
أريد أن أراك سعيده دوما..
..............
في أمان الله ياقمرايه
الحب شيىء جميل فى حياتنا وعلامة من علامات النضج بدء التفكير فى حواء او ادم
كلما كان هذا الحب مغلف بأطار الحدود الشرعية كانت النهايات السعيدة له
كانت بنت شعيب فى القراءن تمشى خلف سيدنا موسى عندما طلب ابوها مقابلة سيدنا موسى تسير خلفه حياءً
لذا عندما نحب فى وجهان للحب
قلب وعقل
الاثنين متوافقان حتى يكتمل بشكل طبيعى
اذا غلبت المشاعر عن العقل حدثت التنازلال
اليوم لقاء غدا حب وقبلات وهكذا

جميل ان نحب الاجمل ان نعرف كيف نحب

قولى لها مره ومرات
ما قولتيه هو نظرة العقل
فقولى لها ان غلاف العقل هو سر نجاح الحب والاندفاع وراء الكلام المنمق الجميل نهايتها غالبا غير سعيدة

تحياتى
الحب شيىء جميل فى حياتنا وعلامة من علامات النضج بدء التفكير فى حواء او ادم
كلما كان هذا الحب مغلف بأطار الحدود الشرعية كانت النهايات السعيدة له
كانت بنت شعيب فى القراءن تمشى خلف سيدنا موسى عندما طلب ابوها مقابلة سيدنا موسى تسير خلفه حياءً
لذا عندما نحب فى وجهان للحب
قلب وعقل
الاثنين متوافقان حتى يكتمل بشكل طبيعى
اذا غلبت المشاعر عن العقل حدثت التنازلال
اليوم لقاء غدا حب وقبلات وهكذا

جميل ان نحب الاجمل ان نعرف كيف نحب

قولى لها مره ومرات
ما قولتيه هو نظرة العقل
فقولى لها ان غلاف العقل هو سر نجاح الحب والاندفاع وراء الكلام المنمق الجميل نهايتها غالبا غير سعيدة

تحياتى
انتى صديقه مخلصه قوى على فكره
وانتى عملتى اللى عليكى من حقها عليكى انك تنصحيها امال صاحبتها ازاى بقى
وانتى عندك حق
وهى كمان مش صغيره
ليها عقل تفكر بيه
اديها فرصه تفكر ف كلامك

وبعدين هى بتقولك انا مش هروح الكليه
هى بتروح هناك تتعلم ولا بتروح تقابله
اعتقد ان الحكايه خدت شكل يتخاف عليها فيه فعلا
انصحك ما تسيبيهاش
وخليكى زى اختها الكبيره
اولا احيكي علي شخصيتك الرائعه وربنا يباركلك يارب
من قريتي لبوستاتك عرفت انك بنوته عسوله وطيبه وكويسه بجد ربنا يكرمك


ثانيا بالنسبه للموضوع ده
فمعاكي كل الحق وانتي لو معملتيش كده متبقيش بتحبيها لان في بنات كتير فاهمه ان ده عادي ومش غلط ولا حرام او فاهمه الموضوع غلط خالص اصح حاجه انها لا تكلمه ولا تقبله اصلا ولو بيحبها فعلا يجي علي البيت علي طول كده يبقي بيخاف عليها

كمان نفسي في حاجه ان البنت مترخسش نفسها واي حد يكلمها لا ده يدوخ ويطلع عينه لحد بس انه حتي يكلم اهلها او يشوفها من بعيد يبقي حلم بالنسباله بكده هتبقي غاليه اوي عنده كمان اي واحد بيحب بتجوز واحده عمرها لاكلمت ولا عرفت قبله ولا بعده وده منطقي اي شخص عاقل وعارف دينه صح
بصي الموضوع ده هايز كلام كتير

المهم افضلي وراها بجد وكلميها من الدين وانها لو ترضي تكلمه من وري اهلها وخايفه منهم فمابال ان رب العالمين شيفها
متقلش احنا مش بنقول حاجه ولا بنعمل حاجه لا بردو لابد يكون في حياء وتدين وادب وكده يعني وغيت كتير

ربنا يكرمك وتهديها وتقرب من ربنا ويسعدها ويرزقها بزوج صالح يخاف عليها ميكلش معاها في الكليه شندوشتات كبده ويجيب دباديب ودمتم

سلامي ليكي ولصحبتك
تحياتي
سمكه
كمان في حاجه قللها حاجه واحده لو حاسه ان الموضوع ده مش غلط طب هتداري علي اهلها ليه وتخاف منهم فمابالك برب العالمين الذي احق ان نخشاه
سلاااااااااااام
romansy said…
اجمل حاجه فى الدنيا الصداقه الجميله
مش بيقولوا الصديق من يصدقك القول
انتى كده عملتى اللى عليكى
بس ممكن تكلميها تانى
لما تهدى
وطالما بتحبك اكيد هتسمعلك
انا حره said…
برده بنتكلم فالصراع الصعب بين اللى بنتمناه ونفسنا موت نعيشه وضميرنا اللى بيشدنا ويمنعنا

مشكله ملهاش حل غير ان الواحد يحط قدامه رضا ربنا ورضا العبد ويقارن بينهم ويشوف يختار مين

بس للاسف دا محتاج نفس قويه اوى اوى عشان تقدر تبقى اكبر من احتياجاتها اللى اتفطرت عليها وتستغنى عنها لوقت ماربنا يريد
mahasen saber said…
هو يا منى دايما النصيحه بتزعل
بس اعذريها الحب مؤلم ومر وبالاخص فى سنها ده....
وفتره حرجه زى الجامعه وزحمتها ومظاهرها ودوشتها ودنيا ومتاهتا الجميله
اعذريها واحتويها
وانا عارفه انك قدها وقدود....
إنتى عملتى الصح

وقمتى بدورك كصديقة خايفة على صديقتها

وإن شاء الله صديقتك يكون لها نصيب فى كل ماهو خير

تحياتى الغالية
Meme said…
ماتزعليش انتي معاكي حق و هذا واجب الصحبات انهم ينصحو بعض
برغم ان الموضوع اكيد صعب عليها بس لا يصح الا الصحيح خليكي معاها هي بس في الاول حتزعل شويه بس في الاخر اكيد حتفهم و تقتنع
بالتوفيق
Bosssssy said…
وبعدين معاكى يامنى طب اللى كان بيحصلى انا وانتى فى مصر كنت بسميه توارد خواطر وبقول ده بيحصل عشان انا وانتى طول النهار مع بعض ...
وبنقرأ فى كتب واحدة وكده يعنى ...

لكن دالوقتى انتى فى بلد وانا فى بلد ومش بنشوف بعض خالص ... يبقى ده بقى اسميه ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟ توارد خواطر بردو ؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا القلوب عند بعضها ؟؟؟؟؟

نفس اللى انتى بتحكيه ده حصل معايا الاسبوع اللى فات بس انا كان موقفى انيل من موقفك وماعرفتش اتصرف خالص وناويه احطه بوست عشان بردو اخد ارائكم ......

يارب دايما باحبيبتى قلوبنا عند بعضها .....

Bosssssy
بصي انتي مش قتلتي فرحتها ولا حاجة كل الموضوع انك واجهتيها بس
ودايما الحقيقة بتوجع
بس دا كان واجبك ناحيتها
واكيد هي لما تقعد مع نفسها هتعرف قد ايه انتي كنتي خايفة عليها وبتنصحيها
safa7_karmooz said…
مش عارف ..

مش هقدر افيد حد فى الموضوع ده

لانى لسه بحاول اعمله ..:(
انتى صديقه مخلصه هى دى الصداقه الحق
صديقك الحق هو من يصارحك باخطائك لا من يجملها لك ليكسب رضاك
انتى عملتى الصح والمفروض انك ما تندميش على اللى انتى عملتيه واستمرى على كده فى كل صداقاتك
وهى هتعرف بعد كده انك عملتى كده عشانها وانك لو مكنتيش عملتى كده متبقيش صديقه بما تحويها الكلمه من معانى جميله
انا عارفه الامر اد ايه صعب انك تحسى انك مش عارفه تعملى ايه
خايفه عليها ومش عاوزه تزعليها انا اتحطيت فموقفك ده قبل كده
بس ده الصح

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"