انا حرة

اتفرجت على الفيلم
وكانت عندى الرواية قرأتها
عجبانى جدا على فكرة
وعجبانى شخصية احمد العريس اللى اتقدم لأمينه
ومش عارفه بدأت اقتنع ان البنت مالهاش اللى بيتها وتسيبها من الشغل ده نهاااااااااائى
الحوار ده حصل بين امينه واحمد:
انتى كمان عايزه تشتغلى؟
وليه لأ؟
شغل البيت كفايه على الست.. ده شغل عايز وقتها كله.
يعنى هفضل اكنس واطبخ طول النهار والليل؟!
كفاية انك تقعدى فى انتظار جوزك.. الانتظار يولد الشوق.. والشوق يولد الحب.. والحب هو السعادة.. تصورى سعادة الراجل وهو راجع البيت ملهوف وعارف ان مراته مستنياه، وتصورى سعادة الزوجة لما الساعة تبقى اتنين ويقرب ميعاد عودة زوجها بعد ما استنته ساعتين وتلاته.. وتصورى شقاء الاتنين لما كل واحد منهم يرجع شقيان من الشغل وعارف ان مافيش حد كان فى انتظاره.. دى تبقى حياة كرب.. حياة أليه.. يبقى مفيش لازمة للجواز..
اسمح لى اقولك انك راجل خيالى مش واقعى...

نهاية الفيلم مش زى الروايه خالص
فى الفيلم اتجوزت عباس
اما فى الرواية ما اتجوزوش وكل ما حد يسألها مش ناويين تتجوزوا ترد وتقول: انا حرة
بس فى الاول وفى الاخر هى اتغيرت وده اللى مبسوطه منه
حست انها متنفعش تعيش من غير حب وجواز بدليل انها تخيلت حياتها مع عباس لما خلفوا كمان
فى الفيلم لقطة جميله لما شافت العريس اللى كان اتقدم لها ماشى هو ومراته وولاده وقعدت تبص لهم اوى
كانت بتتمنى تكون مكان مراته دى

قراية الروايه امتع جدااااا من الفيلم
بس شخصية عباس عجبتنى فى الفيلم اكتر من وصف الرواية
وأول مرة اقرأ رواية فيلم واحاول اقارن بينهم
ــــــــ ـ ـ ـ ـــــــــ
سبحان الله
فالإنسان ابن أغيار
كنت بقول انى مش ممكن اعيش من غير شغل وحياتى هتبقى جحيم و و و
لقيتها بالعكس خالص
دلوقتى انا بصحى بمزاجى واقرا اللى على مزاجى
حاسه انى براااحتى خالص
الشغل ميزته حاجه واحده اكتشفتها
بينظم الوقت
وبيخلينى اعمل الحاجه فى وقتها ومأجلهاش
الحمد لله على اختيار ربنا

مزاجى كان متقلب جدا الفترة اللى فاتت
والنت بيفصل كتير اوى

Comments

ههههههههههه
حواء وادم
مش نص ونص
وشخص وشخص
وفرد وفرد
واسلوب واسلوب
مش ايجابى وسلبى
مش عملى ونظرى
حواء وادم
حدوتة خلق
لتعمير الارض
اكتمال لا نقصان


هى مين حواء صحيح

تحياتى
كوارث said…
ههههههههههههههه
انا اطالب منظمات حقوق الستات بقراءة هذا البوست
العملية مبتفرقش كتير
اهم حاجه التراضي
كل الناس عايزة تقعد مراتاتها في البيت عشان التربية والكلام ده .. فيه ناس كمان بتنزل زوجاتها شغل بالعافية !!
عجايب
انا حره said…
ههههههههه عنوان البوست هوا اسم مدونتى مع الاختلاف بينى وبين بطله الفيلم طبعا

تدوينه جامده بجد وعندك حق فكل كلمه قلتيها
Meme said…
انا اول مرة اسمع عن الرواية والفليم

ولكن من وجهة نظرى بخصوص الشغل
مبدئيا اذا كانت المرآة بشغلها مش هتقدر توفى حقوق بيتها عليها يبقى تراعى بيتها وبعدين تفكر فى الشغل

انا كمان بفضل انها تساعد زوجها فى الشغل خاصة لو كان تخصص واحد او بيعمل فى البيزنس بتساعده بافكار واراء وبمقترحات

وكمان لازم الراجل يعطيها الحق فى ده ويشركها معاها وهيا تكون متقبلة

تخيل انى لما تتجوز او تتجوزى باذن الله وتشارك شريك كل حاجة
حياتك بيتك شغلك اكلك لبسك
كل حاجة فيها ود ونقاش ومشاركة اكيد بتحبوا بعض اكتر وكل يوم حبكم بيزيد

وكمان بداية الحب هو اهتمام الطرفين ببعض

تحياتى ومقالة جيدة
ياريت لو تشاركونى فى فريق عمل خاص بموقع جديد بعمله اللى يحب يشارك ده الماسنجر بتاعى
be_smile_to_live@hotmail.com
بكره الفيلم ده جدا جدا جدا بجد
لكل واحد منا كلامه ونظريته
romansy said…
اولا ياريت مزاجك يتقلب اكتر واكتر
طالما هتكتبى الحاجات الجميله دى
والله انا من راى البنت طول ما هيه منظمه وقتها بين بيتها وبين جوزها يبقى مفيش مشكله
بس لما يكون فيه اولاد ممكن الموضوع يختلف
catroz said…
و الله ما عارفه
بس انا مش متصورة نفسى قاعده فى البيت بس كده من غير شغل
Unknown said…
امممممممممممممممممم بردو انا حرة
كلمة حق said…
أولا: بالنسبة لعمل المرأة فهو فى الاساس بيتها وزوجها ولكن تعمل عند الضرورة قط عندما لايكون لديها من يعولها ثانيا:أعترض بشده على الكلام الذى كتبتيه بخصوص الحب والعبودية ول فالعبودية لله وحده ولا ينبغى أن تذكر هذه الكلمة سوى لله ثالثا:الحب الحقيقى هو الحب فى الله بمعنى أن يحب الانسان الاخر لما وجد فيه من صفات يحبها الله بجانب الاحتياجات الاخرى من جمال وشخصية ولكن الاساس هو الله
كلمة حق said…
أود أن اسألك سؤال واحد ما هذا التناقد فى شخصيتك كلام الله على اليمين وكلام الافلام على اليسار؟
Mona Shereif said…
ABOALI
---------
"حدوتة خلق
لتعمير الارض
اكتمال لا نقصان"
حواء دى اللى ربنا خلقها لما ادم استوحش
دايما منورنى بأجمل الكلمات





كوارث
--------
هات كل منظمات حقوق الستات
احنا واخدين حقنا تالت ومتلت بس فى ناس بتستعبط
ما علينا
وكل واحد شخصيته بتختلف
انا من فترة بس كنت هموت علشان اشتغل
سبحان الله






انا حره
---------
ابتسامة كبيرة مرسومه على وشى
سبحان الله اول زيارة تكون مع موضوع باسمك
شفتى ازاى كان قلبى حاسس
هههههههههههههههههه
منورانى يا قمر
وهو ده الكلام التمام






Mr\A.S
---------
اهلا بيك بأول زيارة
جميل انك شايف انها تساعد زوجها فى الشغل
انا بحب برضه العقليه دى
وده اللى عجبنى فى خطيبى وكان اول حاجه سألتهاله .. انت موافق انى اشتغل؟
الحمد لله كان بالايجاب
مع انه فى وقت قالى بلاش شغل احسن
عموما كله خير
وربنا يقدرلنا الخير فى كل وقت ومكان
نورتنى والف شكر على رأيك اسعدنى فعلا







صوت من مصر
-----------
مفيش مشكله خااااااالص
اينعم لكل منا وجهة نظر
بس ليه مش بتحبه؟






romansy
----------
ربنا يخليك وشكرا على ذوقك
بس المزاج المتقلب ده كان تاعبنى جدا
واول مرة احس بساعات ساعات فى نفس اللحظة
الحمد لله على كل حال
الاولاد اكيد بيحتاجو رعاية اكتر واهتمام بس ياريت متكونش على حساب الزوج






catroz
--------
ده اللى كنت بقوله
وجربته وعانيت منه فعلا 2006 بس سبحانه بقى مغير الاحوال
انا كنت متعودة اخرج يوميا علشان كليه وكورسات وفريق صناع يعنى مكنش يوم بيبقى فاضى
وحصل النقيض بقى بجد كانت سنه لاتحتمل
الحمد لله انها عدت على خير





enjy
-------
ههههههههههههههه
ماشى يا قمر ما اقدرش اقول حاجه
السلام عليكم..
الحمدلله انك روقتي يا قمر..
يالنسبه للفيلم فهو من الأفلام الي فعلا مهما اتفرج عليه لا أمله..
..........
وبالنسبه لأنك أكتشفتي ان قعدت البيت مش وحشه ...
ده شيئ جميل ..
وانا فعلا أتفق مع العريس الي طلب انها تقعد في البيت ويكفي المرأه أهم عمل أوكل لها وهو العنايه بأطفالها و زوجها
وانها محاسبه يوم القيامه عليه...
.......
دمتي بخير
مممممممممممم

هندخل تاني يامنمونه في حوار عمل المراه


ادام البيت مش في احتياج لشغلها يبقي تقعد في البيت

بس الشغل الاحتكاك بيخي عقلها شغال مش موقف عن العمل
Mona Shereif said…
كلمة حق
----------
اولا: كلامك سليم
وفعلا لازم المرأه تعمل عند الضرورة
ثانيا : شكرا وفعلا العبوديه لله وحده..والعبودية لله تجمع وتتضمن المحبة والخوف والرجاء فالعبد يحبّ ربّه ويخاف عقابه ويرجو رحمته وثوابه فهذه أركانه الثلاثة التي لا تقوم إلا بها . .. بس اللى كنت اقصده -على كلام بطل الرواية- ان كل واحد بيؤمن بحاجه وبيحس بانتماء ليها وممكن يعمل اى شئ فى سبيلها .. العبودية انت اخدت معناها المقصور او الظاهرى اللى احنا كلنا عارفينه. لكن هو قصد شئ تانى ياريت تقراها تانى
وطبعا اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد عبده ورسوله
ثالثا: الحب ده من عند ربنا عز وجل وهو اللى زرعه فى قلوبنا وانا مقولتش العكس
رابعا: التناقض ده موجود عندنا كلنا على فكره مش انا لواحدى
بس هقولك حاجه.. مين اللى قال ان كل الافلام حرام؟ وبعدين انا كنت بتكلم عن قضية اتعرضت فى الفيلم.. هو حرام مثلا انى اتكلم عنها
ربنا مقالش انى ابعد عن الدنيا والحياة
الدين للحياة
وبعدين يا سيدى انا مبفرضش ثقافتى عليك.. وفيه حرية رأى وسعيدة جدا برأى حضرتك
خامسا من عندى بقى
نورتنى وربنا يجزيك كل الخير
الف شكر
Meme said…
بعلق مرة تانية ولكن تعليقا على اخر تعليق

انا اؤيدها بشدة
نعم عمل المرأة بيخل عقلها حاضر باللى بيجرى

انا متفق معكى فى هذه النقطة بس المهم التوافق بين البيت والعمل والبيت رقم وااااااااحد
Mona Shereif said…
M.K
------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين
روقت بس مش اوى بس طبعا الحمد لله
تمام يا جميل
وحشتينى اوى على فكرة





كيارا
--------
اه طبعا بيخلى مخها شغال وانا منكرش
وده كنت بقوله لابن عمى
هههههههههههههههههه
بس برضه كسب الحوار
مقلبك روقنى جدا الصبح يا كوكتى
EMMY BABY said…
انا مش من متابعى الافلام اوى صراحة

بس بالنسبة لفكرة اللى عرضتيها انا من رأيى ان شغل المرأءة ممكن يكون مكمل لحاجة معينة لكن ليس هو الاساس

بيتك وزوجك واولادك هما دول الاساس وطالما جوزك قادر انه يصرف على البيت لو حده خلاص

وبجد انتى هتشعرى بتحقيق ذاتك لما يكون بيتك هو مملكتك

تحياتى

ايمى
Mona Shereif said…
Mr\A.S
--------
والله انا معاك
وكان فيه حوار بينى وبين اصحابى فى الدبلومة عن الحكاية دى برضه
وكلنا كنا متفقين على المبدأ ده
بدليل اننا كنا بناخد الدبلومة علشان فرصة شغل
لاننا قعدنا سنة وما اشتغلناش
وبرضه كنت بكلم ابن عمى فى الموضوع ده وهو اصغر منى بسنتين كمان
بس كان رأيه ان البنت او المرأه عموما مكانها البيت
ومكانش مقتنع برأيى وكسب الحوار .. يمكن كانت حجتى ضعيفه ومعرفتش اوصل الفكرة له بشكل كامل
بس عموما الشعل بيفرق كتير فى عقلية المرأه وده بيأثر عليها وعلى تربية اولادها كمان
وشفت كتير فى حياتى من النموذجين
Mona Shereif said…
EMMY BABY
-------------
"وبجد انتى هتشعرى بتحقيق ذاتك لما يكون بيتك هو مملكتك"
جامدة يا ايمى
تسلمى بجد
قصة أنا حرة من القصص التي كانت تنادي بحرية المرأة وبعدها عن القيم والأخلاق

هي حرة ف يالي بتعمله بس لو مبتأذيش حد

والقصه ديما بتكون أمتع وأروع من أنك تشوفيها في فلم

ومعظن القصص نهايتها محرفه علشان تبقي نهاية سعيده

تقبلي مروري
مجنووون
mostafa rayan said…
المهم انك تكوني سعيدة سواء في الشغل او البيت
تحياتي لك
Lady E said…
جيت اكتر من مرة وبجد انا مع معظم كلامك
انا شوفت الفيلم وكمان مكملتوش بس عجبني جدا وللاسف مقرأتش الرواية وفعلا شخصية العريس جميلة هو رجل شرقي بس حنون ومتفهم لكن في حاجة انا مش مع ان الزوجة شغلتها الكنس والطبخ والحاجات دي بس وميكونش في مساعدة ليها ولا تقدير من جوزها الزوجة برضة لازم تقرأ علشان تجدد تفكيرها وتعرف تواكب التطور وتعرف تفهم اولادها

تسلم ايدك يا قمرايا وبجد خليتيني عايزة اقرأ الرواية
Lady E said…
نسيت اقولك سمعت اغنية نانسي عجرم بتاعت سافر انا روحي معاك وطول الاغنية فاكراكي وحاسة ان الاغنية دي نانسي عملتها علشانك
Aиgel said…
السلام عليكم ...

أزيك يا منى

أنا أول مرة أعلق في مدونتك الجميلة
لكن والله أنا كنت بقرأ كل جديد لكي بين فترة وأخرى

أنا كان نفسي من زمان أشوف فيلم أنا حرة
ولما شوفته كنت من مؤيدين رأيها جداً .. بس تصدقي وحدة وحدة لقيت نفسي شوفت أن الإنساة مينفعش تعيش من غير زوج وبيت وأطفال .. والعمل إذا كان موجود وهيكون معاه اهتمامها بزوجها وأولادها وبيتها يبقى مفيش مانع

.......
اسمحيلي بقى اجي للأهم وهو أني أقولك مبروك على الخطوبة مع انها متأخرة أوي ...
وكمان أنا لقيتك طلبتي أغنية قمر الحتة والله دورتلك عليها لحد ما جيبتها ورفعتها ليكي
وده اللينك بتاعها
http://www.4shared.com/file/67087940/9428388f/__online.html
ولو عايزة أي طلب أنا تحت أمرك

وربنا يسعدك يارب أنتي وخطيبك ويوفقكم يارب
ويوفق كل البنات والشباب
تقبلي مروري المتواضع وآسفة على الإطالة

أختك
Angel Love
Mona Shereif said…
مـجـنـووون
-------------
تمام والانسان حر مالم يضر
واحسان عبد القدوس كتب فى مقدمة الرواية
" ليس هناك شئ يسمى الحرية واكثرنا حرية هو عبد للمبادئ التى يؤمن بها وللغرض الذى نسعى اليه.. اننا نطالب بالحرية لنضعها فى خدمة اغراضنا.. وقبل ان تطالب بحريتك اسأل نفسك : لأى غرض ستهبها"
منطق برضه تغيير النهايات علشان النهايه السعيدة
جميل






mostafa rayan
----------------
مهى السعادة دى اللى بتخلينى اغير رأيى
نورتينى بأول زيارة





Lady E
----------
اه منا كنت مرقباكى وعايزه اتأكد هو كنتى انتى ولا حد تانى ههههههههههههههههههه
ده اهم حاجه التقدييييييير
يانهار ابيض ده لو مفيش تقدير يبقى الموت ارحم.. لو كلمة شكرا بس
وان شاء الله مش هتندمى لو قرأتى الرواية
ربنا يخليكى يا جميلة والله ده من ذوقك
وعقبالك يارب بس ميسافرش
:)






Angel
---------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
تمام يا بيرو الحمد لله
انتى بجد ملاك
ربنا يخليكى يارب
لوتعرفى انا سعيدة ازاى بتعليقك ده
الله يبارك فيكى يا حبيبتى ده كفاية انك متبعانى وباركتيلى حتى لو بعد 100 سنة هكون فى منتهى السهادة
ربنا يجزيكى كل الخير يارب على تعبك واجمل هدية بجد
ربنا ما يحرمنيش منك ولا من كرمك
يااااااارب اللهم امين وعقبالك يارب
واسفه ايه بس
دى كل كلمة بتفرحنى زيادة
الحمد لله رب العالمين
بجد لقيت هنا اخوات جميلة اوى
تسلميلى دايما يارب
كلامك عن الفيلم والقصة جميل جدا
والمقارنة دي فعلا لطيفة وبتشغل العقل

وعلى فكرة الموضوع ده كنت كتبته قبل كده مع أول عرض لفيم بردو عن عمل أدبي وكنت بعمل مقارنة بين الرواية والفيلم
بس لسه منشرتش الموضع ده يمكن لسه مجاش وقته لان في حاجات كانت عندي كنت كاتبها قبل ما أبدأ التدوين وبنشر بعضها والبعض التاني بكتبه من وقت للتاني

المهم نرجع لموضوعنا
طبعاً انا مع إن البنت تبقى في البيت مش علشان افكار رجعية ولا حاجة لا سمح الله دي منتهى التحضر
إنها تكون في بيتها مصونة معززة مكرمة وكل حاجة تيجي لحد عندها يعني انت متخيلة
جوزها كده هو اللي بيخدمها
ومش بيكلفها أي معاناة وإذا حبت تشتغل عادي بردو بس يكون مش بيأثر على أولادها لان كتير من البيوت بتتأثر بغياب الأب عن البيت معظم وقت النهار .. ما بالك بقى لما يكون الأب والأم مش في البيت طول النهار ويرجعو مش عندهم استعداد يتكلموا مع حد

وكلامي ده بردو مش قاعدة لان لكل قاعدة شواذ وفي ناس عارفة تنظم وقتها وواخدة بالها من ولادها صح وزي ما قولتي الوقت بيكون له أهميته وبيطلعوا الاولاد منظمين في الحته دي

يعني لكل حاجة مزاياها وعيوبها والشاطر اللي يقدر يدبر أموره على قدر احتياجاته

ومعلش الكلام اخدني وكتبت يجي بوست بحاله مش مجرد تعليق
لانى بكره لبنى عبد العزيز جدا حتى لو مثلت مع سلمى حايك او البتشينو ؟
وبرضه شكرى سرحان
عموما عادى بقى وقصته هبله شويه .؟
ده احساسى انا لوحدى
mahasen saber said…
ياه يا منى فكرتينى بالذى مضى وانقضى الروايه دى والفيلم كانوا من متعلقاتى واشيائى المفضله وكان ليهم الدور الرئيسى فى تعميق احساسى بنفسى وعنجهة قراراتى و و و والله فكرتينى بيا زمان يعنى من سن التمنتاشر وانا دلوقتى 29 فرق شاسع
...
Selfmeaning said…
والله يابنتى من بعد ما اشتغلت حسيت ان الوجود فى البيت نعمة اهو بتعملى اللى انتى عايزاه فى اى وقت اما حكاية انه بينظم الوقت معتقدش انه عمل معايا حاجة لانه بيكركب كل حاجة و تقريبا مخلينى ناسية العالم كله بس عشان بحضر دراسات حبيت انى انا اللى اكون مسئولة عن مصاريفى لان كفاية على بابا و ماما لحد كده
كلمة حق said…
الاخت العزيزةردك على تعليقى يدل على أحترامك للأراء الاخرى أما بعد أولا: أنا أعلم بالتأكيد أنك لا تقصدين المعنى العام للعبودية ولكن ما أقصده أن اللفظ نفسه لا ينبغى سوى لله ولا يجوز أستخدامه للتعبير عن أى شىْ أخر فيمكن مثلا أقول فى كلامى أنا كافر بتلك القضية(يعنى أنى لا أصدقها)ولكن من يسمعنى قد لايفهم ما أقصده ويفهمها بمعناها العام وبالتالى لا يجوز لى أن اقولها يا ريت تستبدليها بكلمة أخرى. ُثانيا:الانسان لابد أن يكون محدد الهدف وليس متناقد وبانسبة للكلام عن الافلام فهو خطأ لاسباب عديده أهمها-أن مشاهدة أفلام الحب فى الاساس حرام وبالتالى الكلام عنها بمدح كما فى الرسلة يحرض على سماعها هذا ليس رأيى وإنا رأى العلماء ثالثا:كل ما قلته هذا من حرصى على الخير لكى فأنا أعرف أن أهدافك كلها خير ومدونتك جميلة.......سررتبالحديث معك وفقكى الله لما فيه الخير
mohamed ghalia said…
تعرفى كون إنى المرأة تكون لبيتها دى مش حاجة سهلة
دى مسئوليه كبيرة قوى لو عرفوها صح
تقبلى تحياتى
دمتى بود
بسم الله الرحمن الرحيم


انهازيارتي الثانية لهذه المدونة كما اتشرف انا بها

كما قلت وسأقول ثانية اسلوبك اسلوب جميل في مدونتك ليس في هذا الموضوع.

شئ من التوضيح

لي عدة نقاط ااخذها علي هذا البوست

1: ان ننظر الي ما ندعوا الناس اليه. ( مفهومه )

2: ان مثل هذه الافلام الغير واقعيه هي من وضعت شباب امتنا في اكبر ورطة وهي تصور الحياة علي انها مثاليه ليست واقعية بمعني امثلة هذه الافلام هي من جعلت من بطل الفلم قدوة يحتذي به او من بطلة الفلم قدوة وقد حدث معك بالفعل وما يروج له الان من تمييع الشباب بالغزو الفكري له.

3:الغاية لا تبرر الوسيلة فالصورة لأمرأة مكشوف جزء من عورتها موضوعك ليس مبرر لوضع صورتها.

4: اما بخصوص العبودية وهي طامة الرسالة واتمني حذفها فهذا ما قلت عليه العبودية كلمة ومعني لا تصح في اي مقام الا لله فقط لا غير ( علي الرغم من اعتراضي علي كلمة حق لأن الكفر تجوز في مواضع كثيرة ) فالبطل الهمام قال ان الحب هو العذر الوحيد الشريف للعبودية اقولها صراحة انها ليست الا كلمة تخرج من العقيدة فلا تصح منا تكرار الكلمة ابدا .



********كلمة لساعات ساعات******

1: اسلوبك فريد فلا تضيعي ما مضي بهذا البوست.

2: تقبل النصح و التفكير قبل فعل اي شئ.

3: لا تفرحي بمن يقول بوست جميل الفلم بكرهه او اي تعليق غير واعي لما يقول اما اني اثني علي كلمة حق فعلا يا اختي هو فعلا من قرئها بوعي وبفكر ولم ينثرها نثر الهباء.






********************************************************************************************************** كلمة للمتصفحين قبل وضع اي تعليق في اي مدونة ****************************************************************************

اتقي الله اخي المتصفح وتصفح بتأني كل كلمة قبل وضع اي تعليق او اي كلمة واعلم ان الله سائلك عنها يوم القيامة.



جزاك الله خيرا اتمني الاستمرار علي الدرب الصحيح واسأل الله ان يوفقك الي ما يحب ويرضي


اتمني النقاش الجاد في التعليق واتمني التفكير قبل النقاش .


حياتنا
Mona Shereif said…
عارفة ... مش عارف ليه
-------------------------
والله كلام حضرتك وتعليقك بحبه جدا
وبيكون شرف ليا بصراحه وجوده فى موضوع ليا





صوت من مصر
------------
عادى ولا يهمك
هو فعلا كل واحد واحساسه





mahasen saber
----------------
يا حبيبتى انتى على طول زى القمر
بحبك فى الله






Selfmeaning
-------------
مش عارفه ليه يا نهى بتفكرينى بنفسى دايما
لما اشتغلت كان هدفى انى اصرف على الدبلومة بس للاسف مقدرتش اعمل كده
ربنا يوفقك يارب وتقدرى تعمليها




mohamed ghalia
-----------------
اكيد طبعا ويارب اقدر عليه واكون زوجه صالحه ويوفقنى ربنا الى ما يحب ويرضى
Mona Shereif said…
حياتنا الزوجية
كلمة حق
------------------
كلامكم ونقدكم على راسى والله
وسعدت جدا بالنصيحة
ياريت دايما معايا كده
وجايز دى تكون رسالة من ربنا ليا .. لأ ده اكيد
الحمد لله رب العالمين
ادعولى بالله عليكم
وانا بجد مش هقدر ارد على تعليقاتكم دلوقتى الرد اللى يليق بيهم ويوفى حقهم لانى فى حاله نفسية سيئة جدا
بس ان شاء الرحمن اكيد هرد بإذن الله
كلمة حق said…
الاخت الكريمة هداكى الله لكل خير دائما وغفر الله لنا ولكى ما كان منا من أخطاء ولكن ينبغى علينا أن نتعلم من أخطائنا ولا نقع فيها مرة أخرى هذا الكلام لنفسى والله قبل أن يكون لكى فكلنا أخطاء ولكن الكيس من دان نفسه وعمل لما بعد الموت ايه رأيك تزورى مدوناتى ( كلمة حق- عايز حقى الحب كما يجب أن يكون)
Mona Shereif said…
كلمة حق
------------
سعيدة جدا جدا جدا
ربنا يكرمك ويجزيك كل الخير ان شاء الله
الحمد لله رب العالمين انا احسن كتير دلوقتى
وعلى فكرة انا زرت مدوناتك بس فى وقت مكنتش قادرة ارد واعلق فيه بس اكيد ان شاء الله هزورهم تانى واكيد هيكون ليا تعليق بس على فكرة انا مش بحب السياسة






حياتنا الزوجية
-----------------
ربنا يكرمك على تعليقك ونصيحتك
جارى التعديل بإذن الله
بس انا كان هدفى من الموضوع كله كتاب قرأته وعجبتنى قضية فيه غيرت مفهوم عندى.. انا بكتبه علشانى ومش قصدى انى ادعو حد قراه
عموما قدر الله وما شاء فعل ولولا الموضوع اتكتب بالطريقه دى مكنتش هلاقى نصيحتكم ليا
الحمد لله رب العالمين
شركة طيوب لتسليك المجاري تعد الشركة الاولي بالمنطقة الشرقية لتسليك المجاري وشبكات الصرف وبالوعات الصرف للمطابخ والحمامات باستخدام افضل الاجهزة الحديثة وامهر العمالة المتخصصة والمدربة علي تسليك مجاري المياه وسبكات الصرف وفق القواعد الاساسية لتسليك المجاري فتعد شركة طيوب لتسليك المجاري خير صديق لراغبي تسليك مجاري المياه فلديها افضل شركة تسليك مجاري بافضل جود وارخص الاسعار بجميع مدن ومحافظات المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية فلدينا الخدمات الاتية

شركة طيوب لتسليك المجاري
شركة طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
شركة طيوب لتسليك المجاري بالدمام
شركة طيوب لتسليك المجاري بالخبر
شركة طيوب لتسليك المجاري بالجبيل
شركة طيوب لتسليك المجاري بالاحساء
طيوب للمجاري
طيوب لتسليك المجاري بالقطيف
طيوب لتسليك المجاري بالمنطقة الشرقية

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"