تاج سبعاوى.. من ايمى

أذكر ستة أسرار قد لا يكتشفها من يقابلك لأول مره!!!؟
انا كنت حليت السؤال ده فى واجب جانى من اينو.. وما اعتقدش ان اجابته اتغيرت
http://sometimes-good-bad.blogspot.com/2008/07/blog-post.html
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع حاجات نفسك تعملهم!!!
1- نفسى انى ازور بيت الله
2- نفسى امارس اللغة اللى قضيت حياتى كلها اتعلمها وصدت من قلة الاستخدام والممارسة
3- نفسى يبقى عندى بستان كبييييييييييير وفيه نخل جميل كدة وكتييييييييييير واعمل حاجه بينى وبين ربنا
4- نفسى احفظ كتاب الله اوى و نفسى اقرب من ربنا اكتر واكتر
5- نفسى اكون حاجة بجد.. واتغير للأحسن
6- نفسى افضل اتعلم طول عمرى وادرس
7- نفسى اطيع امى وابويا على طول ومايزعلوش منى ابدا
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع حاجات معرفتش تعملهم!!!
1- معرفتش اجيب تقدير وطلعت بمقبول فى الليسانس بس اتعوضت فى الدبلومة الحمد لله
2- معرفتش استمر مع صناع بس كان غصب عنى
3- معرفتش امارس الانجليزى وانا بقالى سنتين دلوقتى مش بستخدمه لما صدى ااووووى وبجد ندمانه بس مش عارفه اعمل ايه ياريت لو فيه نصيحة منكم يبقى كتر خيركم اوى
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع حاجات دايما بتقولهم !!!؟
الحمد لله
يارب
وكدة يعنى
انتى يا حاجه
يختى كميلة
يا قمر
خير قدر الله وما شاء فعل
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع مشكلات فى حياتك ممكن تحليهم بالفلوس!!!
الحمد لله مفيش مشكلات تتعلق بالفلوس بما انى فى بيت والدى حاليا... انما اعتقد لو بقيت مسئولة عن بيت اكيد هحتاج الفلوس
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع أماكن بتحبها!!!
1- بحب الارض بتاعتنا جدااااااااااااا واتمنى اقعد هناك على طول
2- بحب الشارع بتاعنا وهفتقده لما اتجوز بجد .. لانه هادى وبحس انه حته من البيت
3- بحب البحر
4- بحب المواصلات جدا- طبعا متكونش زحمة - واتمنى افضل مسافرة على طول ونفسى اجرب الطيارة بقى
5- بحب المساجد اوى برتاح فيها وبلاقى سكينه كده
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع أشخاص بحبهم غير بابا وماما واخواتى!!!
اشمعنى يعنى؟
طيب انا بحب والدتى مش (ماما) وبحب والدى مش (بابا ) - ادعوله اوى بالله عليكم لانه تعبان اوى- وبحب اختى واخويا جدا - ربنا يخليهم ليا بجد وما يحرمنى منهم ابدا وتفضل الفرحة فى بيتنا وبيوت المسلمين كلهم يارب العالمين
نبدأ السبع اشخاص بقى:-

بسبوسة صاحبتى .. بجد مفتقداها اوى ومكنتش اعرف انها غالية عندى للدرجة دى نفسى ايام زمان ترجع يا حبيبة قلبى .. فاكرة لما كنا بنوصل بعض لما بتكونى عندى واتصورنا الصورة.. ولا لما كنا بنروح نذاكر فى الارض ونمشى المشوار ده كله.. فاكره كمان لما بعتيلى رساله وفيها جزء من مقالة وانا كنت فى نفس الوقت ده بكتب المقاله علشان اوريهالك.. فاكرة لما اشتريت حاجه ولقيتك شاريه زيها.. فاكرة يوم ما كنا رايحين الكلية وماتكلمناش ولا كلمة لغاية ما ركبنا القطر وحصل موقف كده وبعدها قعدنا نضحك وانا قلت انا نويت ما اتكلمش لانى بقيت لكاكه اوى وساعتها لقيتك بتقولى ده اللى انا كنت ناوياه وقعدنا نضحك بطريقة صعبه والناس اللى حواليا افتكرونا مجانين... وحشينى اوى
- استاذ ماهر مدرس الانجليزى بتاع ثانوى.. بحترمه جدا وبحب اتكلم معاه
- دكتور فتحى.. كان بيعالج جدو الله يرحمه وانا كنت بروح معاه ومن يومها واحنا تقريبا اصدقاء
- اصحابى كلهم الحمد لله ويارب يفضل الود بينا دايما
- بحب المدونين كلهم اوى لانهم دخلوا قلبى من غير استئذان وان شاء الله دايما فى قلبى
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع حاجات بتحبهم قوى!!!
1- القراءة
2- الطبيخ بمزاج
3- المذاكرة والدراسة
4- الافلام الاجنبى وخصوصا بتاعة الاطفال -وكمان الرومانسية اللى هى بتاعة البنات دى - ممكن التاريخية.. بس بجد اليوم اللى بتفرج فيه على فيلم اجنبى ببقى سعيدة مش عارفه ليه وبحس انى رجعت منى بتاعة زمان.. يمكن علشان وانا فى ثانوى كنت بقعد قدام الفيلم بالورقة والقلم واكتب المصطلحات الجديدة انما بعد ما دخلت الكلية معدتش بعمل كده هههههههههههههه لقيت الانجليزى كتير اوى- انا فاكرة سنة اولى دى كنت بقرأ الكتب وخلاص وزى ما تيجى تيجى بقى ههههههههههههههه والله ما كنت بفهم كل الكلام - فجأة لقيت كل حاجه قدامى انجليزى.. يلا الحمد لله عدت على خير
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

سبع مدونات بتحب تقرالهم!!!
كلهم الحمد لله
بس انا بهتم بالمدونات اللى فيها قصص جداااااااااا
ماليش فى السياسة ومبحبهاش خالص
اى معلومة جديدة تفيدنى احبها
بحب الشعر برضه اوى وبالأخص الرومانسى منه
ـــــــــــــــــ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ

تمرر الواجب/التاج لمين؟
لكل اللى يحب يجاوب عليه

ملحوظة: هبقى اكمل السبعات كل ما افتكر حاجة
شكرا يا ايمى على التاج
ربنا يخليكى ليا ياقمر

Comments

جميل والله احلامك مش صعبة و قريبة من ارض الواقع
الحقيقه كل يوم الواحد بيكون عنده يقين انى الزوجة الصالحة هى جنة المؤمن فى الارض
ولما اقرء ليكى اشعر بكده
الرجل يتمنى ايه غير زوجة اذا نظر اليها اسرته
واذا غاب عنها حفظته

بعد العسر ياءتى دائما اليسر
فى موضوع فى مدونتى قديم اسمه صاحب الهم
اسمحى ان اضعه هنا لانه مناسب وضعه الان


صاحب الهم

وعيش معاه احلى الامانى

الهم لذيذ وجميل

يقصف عمرك وماتشفش النجاح تانى

خليك دايما معاه

يعملك دماغ ويروق الانانى

وانت يا عينى عليك

تستحق كل الهوانى

ياسلام عليك وانت

شايل الهموم وماشى

عليك كده هيبه مش فى حد تانى

بس ماتستغربش

انى الناس حواليك عندها هم تانى

يا عم عيش وسط الهموم

هاتحقق ايه تانى

انت كده فى الاوكيه

عقلك صافى

ولايمكن يشوف تفكير تانى

وتلاقى طريقك دايما فاضى

تمشى فيه براحتك

ياعينى عليك وانت سلطان تانى

بس خلى بالك من ريحتك

ليها كده طلة

وماتزعلش انى الناس

عندها زكام منك تتمنى يكون دايما فى العلالى

على فكره انت كده

ومش كده وكده

فى منك كتير

داور عليهم وماتبقاش انانى

وكمان هايكون عندك ميزه

دايما صاحى والنوم معاك غلبان

وسيبك من الحكمة

اللى بتقول

يا صاحب الهم ان الهم منفرجوا

ان طالت عليك المحن

فهناك رب كتب على نفسه الفرجوا



تحياتى
Unknown said…
ايه موضوع التاجات اللي ماشية في البلد دي ؟؟
كل ما اعدي على حد الاقيه حالل تاج ..
و ان اكمان لسة عاملة تاج :)
ماتقلقيش من اي حاجة :)
ربنا ينور طريقك و يكرمك
:)
كل سنة و انتي طيبة
ايه الاجابااااات العسل دي

اشططططططططططططططططططططططه

وربنا يباركلك في محمد

ويهديكم لبعض
romansy said…
هى ايمى مش بتبطل تاذى الملايكه كده
برضه هيجيلها اللى يحدفها بتاج سبعاوى
ومليوناوى
كده
بس على العموم سيبك منها
احلامك اجمل حاجه
نسينى كل الكلام اللى انا كنت هقوله
كل سنه وانتى طيبه
وعقبال تاج المملكه كده
EMMY BABY said…
منمن ردى انتى على رومنسى علشان انا مش هرد

بجد ربنا يحققلك احلامك كلها

ويارب تقدرى تحققى اللى مقدرتيش تعمليه

ربنا يشفى والداك

ليه بابا وماما لا ؟

وميرسى جدا يا منمن وربنا يخليكى ليا انتى كمان ياقمر

تحياتى

ايمى
كل عام وانتم بخير
بدون كشف للأسرار
وقراءة كلام الأخيار
انت دئما باستمرار
ان شاء الله من الأبرار
mahasen saber said…
منى منى حبيبتى ازيك يا جميله وعيد سعيد
وحشتينى يا جميلة الروح والاحاسيس...
اولا الف لا باس على والدك وربنا يشفيه ويعافيه ويباركلك فى عمره ان شاء الله..
واما بقه موضوع الغه فارجعى اتفرجى على افلام اجنبى تانيه بس متبصيش على الترجمه هاتى مجلات اجنبى واقريها واسمعى البى بى سى بالانجليزى ..كل ده هيقوى الغه وهيصحصحها بصراحه ده اليى علمنى انجليزى كويس بس لما بسيب الكلام ده ببقا فى النسيان عشان الذاكره بعافيه شويه...
اما امنية الحج انتى ومحمد ربنا يكتبهالك وميحرمكيش منها ادعى وربنا يكلل الدعاء بالاجابه ان شاء الله
اجابات منى هيا منى...
ربنا يسعدك ويكرمك يا حبيبتى يا رب
ويكتبلك الخير فى كل شئ...
ربنا يحقق لكي كل أحلامك وأمالك

وتشرفت بالتعرف بيك يا غالي

تقبل مروري
مجنووون
تاج جميل جدا وربنا يحققلك امانيكى اولا وياربيجمهك مع محمد على خير ؟
وثانيا احب اقولك فى العيد عملت ايه لانك سالتى
انا قعدت فى البيت زى خيبتها وناوى اروح الشضغل يوم السبت
ايه الاجابات الجميله دي
كل بوست بحس اننا اقرب الى بعض من مما كنت اتخيل ..
الله يعافي والدك...
وان شاء الله تزوري البيت العتيق
انت و محمد ...
واشوفك امام الكعبه يارب ونزور الرسول صلى الله عليه وسلم سويا..
في الروضه في طيبه..
دمتي بخير يا عسل
Meme said…
والله انتي اللي قمر يا قمر.. يعني المفروض نشكر ايمي لانها حولتلك الواجب و اتعرفنا عليكي اكتر
ربنا يشفي والدك و يقويه و يجمعك بمحمد و بسبوسه عن قريب انشاء الله
احلى حاجه ان الواحد يكون عنده صديق وفي و حبيب اوفى ربنا يكرمني انا كمان ههههههههه مش حسد يا منى و الله
بالنسبه للانجليزي بيتهيألي احسن حاجه تعملي اللي قالتهولك اختنا محاسن ربنا يكرمها هي كمان
و على فكره انتي كمان بتدخلي القلب بدون استئذان و الله مش كلام بس
سلام يااموره
Mona Shereif said…
ABOALI
---------
ربنا يكرمك بجد على حسن ظنك بيا
ويارب اكون كده فعلا
وان شاء الله رب العالمين ربنا يرزقك بالزوجة الصالحة اللى تقر عينك بيها اااااااااااااامين
الف شكر على القصيدة
نورتنى




قهوة بالفانيليا - شيماء علي
-----------------------------
والله هى التاجات دى جميلة
بتقربنا من بعض ونعرف بعض اكتر
بس فيه ناس مش بتحبها
ان شاء الله يا حبيبتى
وانتى طيبه وبخير يارب دايما
نورتينى





كيارا
-------
ربنا يبارك فيكى يا كوكتى
يااااااااااارب اللهم امين وعقبالك يارب انتى وكل البنات
نورتينى يا قمر





romansy
----------
لا ما تقولش كده على ايمى
والله دى طيبه وحبوبه
وبجد حبيتها اوى
والتاجات مش أذى ولا حاجه والله
دى حاجه جميلة وكفاية انها افتكرتنى
انا عارفه انك بتهزر مش كده؟
ربنا يبارك فيك يارب
كل سنة وانت طيب
نورتنى




EMMY BABY
------------
حبيبتى هو اكيد بيهزر
يا بنتى ده بيبقى عشم زيادة
يااااااااارب اللهم امين
تصدقى يا ايمى انتى اللى افتكرتى ودعيتى لبابا.. ربنا يستجيب ان شاء الله
لا يا جميل انا اكيد بحب ماما وبابا
السؤال بيقول" غير ماما وبابا" وانا قلت لفظ تانى " والدى ووالدتى" يعنى لماضه بس
والله يا ايمى ربنا عالم باللى فى القلوب
الحمد لله رب العالمين
نورتينى يا قمرايتى





ياقوت
-------
يااااااااااارب وكل المسلمين
ربنا يبارك فيك
كل سنة وانت طيب وبخير يارب
نورتنى




mahasen saber
---------------
وانتى وحشانى والله يا سنسن
يارب تكونى قضيتى عيد جميل وسعيد ان شاء الله
يارب اللهم امين ربنا يتقبل بجد
حاضر يا جميله اوعدك ربنا يسهل واعمل كده
ربنا يبارك فيكى على نصايحك وما يحرمنى منك ابدا .. طيب انا عايزة اتكلم انجليزى اكلم نفسى فى المرايه ولا اعمل ايه
ههههههههههههههههههههههه
معلش سؤال هو انتى دراستك كانت ايه بقى؟؟ الموضوع جاب بعضه
يااااااااااارب اللهم امين
نورتينى يا اجمل اخت





مـجـنـووون
-------------
يارب اللهم امين لنا ولكل المسلمين
ربنا يكرمك ده شرف ليا وجدودك فى المدونة
نورتنى





صوت من مصر
-------------
ياااااااارب اللهم امين
متقولش كده حرام عليك يا محمد
ربنا يوفقك يارب فى حياتك كلها يارب
وتكون مع سارة دايما ويجمعكم على خير وتكون الزوجة الصالحة اللى تقر عينك بيها
نورتنى





M.K
------
ربنا يبارك فيكى يا حبيبتى
سبحان الله العظيم
الحمد لله ربنا يخليكى ليا
يااااااااارب اللهم امين
تفتكرى ممكن تحصل.. مفيش حاجه بعيد عن ربنا
نورتينى يا قمرايتى




Meme
------
ربنا يبارك فيكى يا ميمى كده بتحرجينى بذوقك دايما
يارب اللهم اميييييييييييييييين
هو فعلا ده اللى الانسان بيحتاجه فى الدنيا
ربنا يزرقك خير الدنيا والاخرة يا ميمى يااااااااااااارب
وكل المسلمين ان شاء الله
واشوفك فى الفستان الابيض قريب مع الزوج اللى يحبك ويقدرك ويعرف قيمتك ويصونك ويقر عينك والحاجات الحلوة كلها يارب
الحمد لله رب العالمين
نورتينى يا ميمى بجد واسعدتينى بردك الجميل ده
احلامنا محتاجه اصرار وصبر

محتاجين نحارب نوصل للي بنتمناه

اتمنالك انك تكوني قويه بدرجه كافيه انك تحققي كل اللي بتتمنيه

ليكوريكا
Unknown said…
اجاباتك كلها جميلة
فيها احلام جميلة
وصراحة وتلقائية فى الاجابة
ربنا يوفقك الى ما يحبه ويرضاة
Selfmeaning said…
مبروك التاج عليكى يا جميلة

عقبال ما تبقى ملكة فى بيتك كده

و تدخلى بقع عش الزوجية

و يهديلك محمد
romansy said…
لا طبعا انا بهزر
وربنا يخليكوا لبعض
يارب
وتحدفك ايمى بكام تاج كده على الماشى
وتجاوبى عليهم كلهم يارب
funckydoctor said…
حلو قوى البوست ممتع
حسيت فيه بتلقائية فعلا
مابتحبيش السيلسة بجد برافو عليكى مريحة نفسك
تحياتى
Anonymous said…
على فكرة أنتى بجد بجد زى العسل
و جميل أوى أنك بتحبى محمد كدة و إن شاء الله تسعدوا بعض دايما

ضحكت أوى لما قريت أنك بتحبى المواصلات
ههههههههههههه
إزاى يعنى ده أنا ما بصدق اخرج منها


بس بالنسبة للإنجلش واضح إنك بتحبيه و تقدرى تسترجعيه بسرعة بس أنا شايفة إن قراية روايات أجنبى و سماع أغانى أجنبى و الفرجه على الأفلام و كمان لو مرة فى الأسبوع كدة مراجعة على الجرامر حيكون كويس








أنا جاية أقولك أنك حتوحشينى جدااااااااااااااااااااااا لأنى حسبكوا
و ياريت تقرى البوست بتاعى لانى بجد محتاة الدعاء
Mona Shereif said…
ليكوريكا
-------------
ربنا يقدرنا يا ليكو
ويارب اكون قوية بجد
نورتنى




نهر الحب
--------
يارب اللهم امين
ربن يبارك فيكى يا قمر
نورتنينى





Selfmeaning
-------------
الله يبارك فيكى يا قمر
يارب اللهم امين
وانت كمان يا جميل
نورتينى




romansy
---------
انا كنت متأكده انك بتهزر
بس انا خفت ايمى تزعل
لانها تقريبا مكانتش فى المود وهى بتعلق هنا




funckydoctor
----------------
ربنا يخليك ويوفقك يا دكتور
مش احسن برضه؟
نورتنى




انا ودماغي
------------
ربنا يخليكى يا جميل
والله انتى اللى شربات
هههههههههههههههههه لا يا بنتى مواصلات عن مواصلات بتفرق
المواصلات الداخليه دى مبستمتعش بيها خااااااالص
اما من بلد لبلد دى متعه تانيه بجد
الانجليزى ادينى بحاول فيه الف شكر على النصايح الغالية
وصدقينى هترجعى للمدونه تانى
وفى زنقة الامتحانات كمان
ربنا ينجحك يارب

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"