My photo
I'm a girl who lives sometimes in a good mood and sometimes oh in a very very bad one

Monday, October 18, 2010

فضفضه ما قبل20/10

اللهم الهمنى رشدى وقنى شر نفسى
اول ما هبدأ كلامى لازم اكلمك انت
الحمد لله رب العالمين
يارب بارك لى يارب
انا عارفه انك دايما معايا ومش هتسبنى وانا متأكده ومتطمنه على نفسى
الحمد لله
بجد حاسه بكرمك ورحمتك بيا
يارب فرح ماما وبابا ويتطمنواعليا بجد
نفسى افرحهم قوى
هيوحشونى
مهما اتخانقنا ولا زعلنا هما اللى بيصلحونى
وبيتمنوا انى اطلب حاجه
وينفذوها حتى من قبل ما اطلبها
ياترى الحياه الجديدة دى شكلها هيكون ازاى
انا عارفه انه كله بيعدى
والناس كلها عايشه
عادى
بس المشكلة انك مكنتيش كده يا منى
انتى مكنتيش عادى
بقيتى تتصرفى عادى
كنت بستغرب لما الاقى حد ساب شغله واتفرغ للموضوع ده وبس
انا عملت كده
بس على فكره هى مسؤليه ومسؤلية كبيرة كمان
ان شاء الله ربنا هيعينى
الحمد لله الحمد لله الحمد لله
حاجات اتغيرت فيكى يا منى
فرحت بحاجات جديدة جميلة وبنانيتى
بقيت اخد بالى جدا من كلام الناس ونواياهم
محدش عاد سهل ابدا
قلبى بقى مليان مشاعر مختلفة
نبدأ بالحب
جميل
فيه غيرة
وده مش حلو
وكمان كان فيه كره
اتضايقت انى ممكن اكره انسان بالدرجه دى
او ان شعورالكره ده يكون جوايا
اللهم نقى قلبى يارب العالمين
فيه فرحه كمان فى قلبى
الحمد لله
بجد مش عارفه اقول ايه كمان
بس اتمنالك حياة تكونى ناجحة فيها يا منى
حددى اهدافك
اشغلى وقتك
شوفى هى ايه اولوياتك
انا هقوم اكتبهم فى ورقة حالا
يــــــــــــــا رب
استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه
اكيد هنتقابل ان شاء الله
انا قابلت ناس فيكم فى احلامى على فكره
واتكلمت معاكم كتير اوى

Thursday, September 23, 2010

فات شهر 7 وكمان شهر 8 و9 اهو بيودع
لا رحتى المكتبة ولا حاجه يا منى
ما علينا
والله وحشونى الناس هناك فى المكتبة
طيب يعنى اعمل ايه
تصدقوا ممكن اروح
بس ده النهاردة الخميس وبكرة الجمعه وكمان السبت اجازة
حتى لما قررتى منفعش
اعمل فيكى ايه بس يا منى
اختى بتقولى انتى مش عاجبانى يا منى
ولا انا والله
واكيد انتى عرفتى يا مدونتى
لانى رجعتلك تانى
المهمممممم
انا هكمل قراية كتاب اماكن فى القلب لاستاذى عبد الوهاب مطاوع من على الجهاز وخلاص
تصبيرة بعد ما نسيتى القراية
ده انا حتى بقيت بطيئة فى الكتابة
اخ
ماذا افعل؟؟؟
ولا حاجه روحى اقرى وخلاص يا منى

Tuesday, June 29, 2010

The Secret..


هتكلم عن كتاب السر
انا قرأتته من شهر يناير وكنت عايزة اكتب عنه
مش عارفه اتأخرت ليه
ما علينا
الكتاب جميل على فكره
نفذت جزء فيه واتحقق الحمد لله
جزء تانى طبقته غلط خالص
ههههههههههههه
كنت بقول لنفسى انا عصفورة
لغاية ما بقيت عصفورة بجد
اكيد العكس اللى حصل
لا بس بجد كان محتاج شوية قوة ارادة ودى حاجة اكتشفتها فيا مؤخرا
ما علينا ده انتى بقيتى لكاكه اوى يا منى
نتكلم عن بعض الجمل اللى فى الكتاب اللى لفتت نظرى
*
اول حاجه خالص هى
the law of attraction in action
بداية الكتاب بيتكلم عن اللى انت بتتخيله هو اللى هيكون
وده بالظبط زى
" تفائلوا بالخير تجدوه" وانا عند حسن ظن عبدى بى"
كاتب قال: ان افكارنا زى ارسال اشارات التليفيزيون ممكن اغير الارسال علشان اغير الصورة... ممكن ليه لاء
I'm the master of my thoughts
I can change it from bad to good
ولو انا عايزة اغير المود بتاعى من وحش لحلو افكر فى حاجه جميلة
انا مثلا احب اغنية... حتة موسيقى .. طفل... اى حاجه حلوة
ممكن فيلم رومانسى.. العب مع القطة... اكل شيكولاته.. اتفرج على الطبيعة والخضرة... اشوف حد سعيد... مدونتى
كمان اسمع كلام ربنا من صوت مشارى
*
النقطة التانية
Gratitude
معناها شكر امتنان او عرفان بالجميل حاجه زى كده
المهم دى زى "لأن شكرتم لأزيدنكم"
---
بعد قرايتى للجزء ده من الكتاب مسكت الورقة والقلم وكتبت واحده من شطحاتى الجميلة
تقريبا اتحققت يمكن بعدها 15 يوم
سبحان الله
*
تالت نقطة
اتكلم الكتاب على انك تخرج فلوس لان ده معناه انك معاك فلوس كتير
فبكده يكون معاك فلوس كتير
وده زى ايه يا شباب
ايون بالظبط الزكاه والصدقة
"مانقص مال من صدقة"
*
what you resist persists
يعنى الحاجه اللى بتقاومها هى اللى هتفضل
فانا افكر فى الحاجه الحلوة اللى عايزها احسن
believe that you will receive
يبقى عندى يقين ان الحاجه اللى عايزها او بتمناها هتحصل
-----
المهم ان احنا عندنا فى ديننا حاجات كتير بس محتاجه مننا شوية تفكير وتدبر
هنلاقى كل حاجه موجوده
طبعا الكتاب متكلمش عن وجود ربنا
انت بتطلب الحاجات دى من الكون
فبجد الحمد لله على نعمة الاسلام والحمد لله ان انت ربنا ياربنا
----
بعدها بفترة قرأت ففروا الى الله
كنت اسمع عن الكتاب ده ايام الكلية بس مقرأتوش الا يوم 19/2
ربنا يبارك لى فى اللى جابهولى يارب
المهم فيه كام دعاء حلوين اوى
"اللهم انى اعوذ بك ممن يشغلنى عن ذكرك"
"اللهم اعزنى بطاعتك ولا تذلنى بمعصيتك"
وكمان الجملتين دول جامدين بجد
ابتليتهم بالمصائب لأطهرهم من الذنوب والمعايب
تفكير ساعة فى المعشوق يبعد ميلا عن المعبود
-------------
اما كتاب الاحلام لدكتور مصطفى محمود
قرأته 16/3
ودى جمل منه

تنبؤات الاحلام خالية من معنى التنبؤ.. وانما هى تفكير يستشف المستقبل ويتعرف عليه لانه يستخدم نوعا صافيا مركزا من التأمل..
والفراسة والحكمة التى تبدو فى بعض الاحلام لا تعدو كونها نتيجة لصفاء الفكر واستغراق الحواس فى خلوة النوم وهدوئه..
لا يوجد فى الامر غيب.. ولا الهام.. انما هى فراسة العقل الباطن.
*
قديما قالوا: " اعرف نفسك تعرف ربك"
بالايمان تصل النفس الى بر السكينة وتصبح الاحداث فى حياتها مجرد ارتعاشات على سطح بحر هادئ ماتلبث ان تنزاح وتسكن لتترك البحر شديد الهدوء شديد الصفاء
*
الروح اولى صفاتها خرقها للقوانين وعلوها عليها وارتفاعها فوقها وفوق المنطق.. وفوق المعقول ولهذا فهى متجدده ابدا لا يمكن التنبؤ بمكنونها.
-------
كفاية كده عليكم
اعتقد دى وجبة دسمة
المهم ان شاء الله هروح المكتبة العامة على اول شهر7 على ما يخلصوا جرد
بتسلى فى كتاب الف ليلة وليلة دلوقتى
سلاااااااام

لو هنتكلم عن التمثيل
فيه حاجه انا كنت بعملها يمكن من غير احساس قبل كده
ودلوقتى بعمل نفس الحاجه بس باحساس
وده مدينى احساس انى اول مره اعملها
لانى بعملها فى وقتها الصح
اللى ربنا كاتبه فعلا
الحمد لله رب العالمين
انا حسيت بانتصار بجد
حاسه انى حققت حاجه محصلتش قبل كده
فرحانه بكده على فكرة
يبقى ده مش تمثيل
ده حقيقة
انتى فيكى حاجات كتير حلوة يا منى
دورى بس واكتشفى نفسك
يارب احفظنى استودعك نفسى
خليك معايا يارب
"معية الله"
الله
يا رب
يا رب
يا رب

همثل!!

مدونتى انتى عارفانى صح؟؟
وعارفه انى هاجى احكيلك على موقف النهارده
بصى
هو هيضايقهم وهيتعب اعصابهم لفترة قليلة
وده غصب عنى
لانى بجد هرتاح من تعب القلب ده وانى احاول ارضى الاتنين على حساب نفسى
بس هما صعبانين عليا اوى
هاين عليا ارجع فى الكلام اللى انا قلته
بس بقول خلاص اللى حصل حصل
ياترى ممكن يحصل فى يوم ويذلنى علشان الموقف ده
بس ده حقى وهو عارف كده وان انا عايزة كده
انا ضربت اول بمبة
وفرقعت صح ونشنت تمام
بس تعرفى يا مدونتى
وانا بقول البمبة دى كان هاين عليا اضحك واكتم فى الضحكة وهى بتفلت منى
ااااااااااااااه
كان نفسى حل الموضوع ده يكون على ايده هو مش انا
لان انتى عارفه انى مبحبش اشيل مسؤلية بحب دايما يكون حد شايلنى
هقنع نفسى وان شاء الله ده اللى هيحصل بإذن الله
الموضوع هيعدى على خير
وعمره فى يوم ما هيحصل اللى انا خايفه منه لانى خلاص حاسه بأمان وثقة بالله
الحمد لله رب العالمين
-----
اجمل ما فى الموضوع انى همثل وهلعب لعبة صغيرة
وانا مجنونة وبحب الحاجات المجنونة ومفيش اجن من كده
كان طول عمرى حاسه انى حياتى دى مسلسل وانى انا البطلة وفيه حد بيتفرج عليا
بس مستنياه يجى يقولى ويوجهنى
وجه فعلا
عموما خير خير خير
والكلام ده بيفكرنى بعم شكسبير
وما الدنيا الا مسرح كبير
واحنا الممثلين
بس خلاص
توكلت عليك يارب
انت عالم بالحال
انا مبطلبش حاجه مش من حقى
اللهم دبر لى امرى فإنى لا احسن التدبير

Tuesday, June 15, 2010


القطط كائنات لطيفة اوى.. يمكن مكانش فيه اهتمام قبل سنة من دلوقتى بيهم
كانت قطط عادية ممكن تعدى فى الجنينة عندنا
اه مرة كنت ارتبطت بقطة فيهم وزعلت جدا لما ماتت.. بس دلوقتى بقت حاجه تانيه
ممكن لو زعلانة او فى حاجه مضيقانى ومجرد ما القطة تيجى وتقعد على رجلى فى عز الليل ... بحسها محتجانى انا وبس
وبحس انها بتكلمنى.. بقعد اشكيلهم واحكيلهم
امبارح انا كنت حزينة علشان القطة الصغيرة كان تعبانه وبجد كانت هتموت
اعتقد لو بنى ادم تعب مكنتش هتأثر اوى كده
بجد انا عيطت بدموع علشانها.. الحمد لله بقت احسن دلوقتى
عسولة اوى وانا بديها الدوا
زى الاطفال الصغيرين وقفلت فمها من المرارة بتاعته:)
دلوقتى وانا بكتب الجزء ده القط الكبير اللى بقاله سنة عندنا طلع على الـcpu ووقع كمان السماعات وبطل الاغانى
ولما جيت اكتب الجملة دى اتحرك شغلها تانى:)
اغنية قصة حبنا لرامى صبرى... تحفة
المهم انا مش قادرة افهم ازاى كائنات لطيفة زى القطط ممكن تجيب امراض وحشة كده
يارب عافينا يارب.. بس هما بجد مسليين ودمهم خفيف جداااااا
----
اثناء قرايتى ليا فى اجنداتى ومدونتى اكتشفت تحسن الحمد لله.. وهو ان الحمد لله بقت حاجات صغيرة تفرحنى
ممكن تقلب المود من النقيض للنقيض.. بقت فيه فرحة
جايز انا اللى بدور على اى حاجه تفرحنى وخلاص.. ما علينا المهم ان الحالة الرخمة دى اتغيرت وبقى فيه فرق
يارب دايما فى فرحة فى كل القلوب
وحاجة تانية وهى ان كانت حياتى وكتباتى متركزة على جزء واحد ومش عايزاها تتكرر بصراحة
عايزة الغى جزء حياتى اللى فات.. الحاجه دى بالذات
مش عايزة كده.. ساعدنى على انها متكونش كده.. ارجع مينفعش الكلام ده
----
مدونتى بجد انتى خففتى عنى ضغط كبير اوى كان مسيطر عليا الكام يوم اللى فاتوا
بعد ما ضاقت بيا الدنيا بالناس اللى فيها.. مكنتش عايزة الحكاية توصل للدرجة دى وبالذات من ناس معينة
انا عارفه انه غصب عنهم.. بس الاسلوب ده صعب معايا اوى والمشكلة انهم مش عارفين نتيجة ده ايه
المهم شكرا بجد ليكى
----

Sunday, June 13, 2010

ملكة الليل

اول مرة افتح شباك اوضتى بالليل فى الوقت ده
ريحة شجرة ملكة الليل حلوة اوى
ملت الاوضة بعبيرها
والهوا جميييييييييل اوى
بحب الليل
----
دائما لا أمل مشاهدة فيلم "فى شقة مصر الجديدة"
---
بقلب فى دفاترى القديمة امبارح والنهاردة
مش عارفه ليه
---
بقرأ "اوقات عصيبة" لتشارلز ديكنز
عندى الترجمة وان شاء الله اقرأ الرواية الاصلية مش التبسيط بتاعها
---
يارب استجب للدعوات اللى قرأتها النهارده
وبالذات اللى ألحيت عليك فيه
انت العالم بالحال يارب
---

Friday, June 11, 2010

I want to act like a princess

I want to stop that childish behavior
I know that I love being like a child
But you are right.. sometimes I should act like a grown up
Two days ago I watched "The Prisoner of Zenda ", the way princess Flavia acts is wonderful .
It's amazing
now I want to be a princess
I want to act like a real one
I'll do my best and try hard to be one
please Allah help me

Monday, April 12, 2010

الجوز الخيل

الحان : سيد مصطفى
غناء : سيد مصطفى - شافية احمد - كارم محمود

كلمات الاغنية

الجوز الخيل والعربية
انغامهم كلها حنية
سوق ياسطى لحد الصبحية
على راسى ياهانم وعنيا
الاسطى عاجبنى يامحلا غناه
والدنيا ياروحى ماهيش سايعاه
فرحان بالخيل اللى مانساه
وحياته فى الدنيا هنية
سوق ياسطى لحد الصبحيه
على راسى ياهانم وعنيا
ان شد السرعة بايده يمين
بيحودوا زى البنى ادمين
وان شد شمال
برضك قايمين بواجبهم وشوية
سوق ياسطى لحد الصبحية
خدامك انا والعربية
الجوز الخيل والعربية
انغامهم كلها حنية
بشتغلوا عليهم الالاتييه
----
بحبها اوى
وكانت وحشانى
بفتكر ايامنا واحنا صغيرين
كانت حاجات جميلة اوى
----
للتحميل
----

Sunday, March 28, 2010

النمل

كأسراب النمل .. كنقط صغيرة متدافعة.. انى لا استطيع التمييز بين وجوهكم.. لانى انظر من فوق.. من فوق

من على ارتفاع شاهق يبدو كل الناس مثل بعض..
يبدون كالنمل..
سحنتهم واحدة.. وهيكلهم واحد.. مجرّد نقط تندفع في اتجاهات متعددة.
وإذا صعدت إلى أعلى برج في القاهرة ثم نظرت إلى الناس تحت
فإنك سوف تراهم مجرد نقط.. مجرد كرات تتدحرج على أديم الأرض ككرات البلياردو.. وستبدو عربات المرسيدس الفارهة كطوابير من الصرارصير اللامعة..
إن الأمور تختلف كثيراً حينما ننظر إليها من بعيد.. إنها تتضاءل وتتشابه وتصبح ذات سحنة واحدة.. وتصبح تافهة مثيرة للدهشة والتساؤل..
إنك تتعجب وأنت فوق في علوّك الشاهق تنظر إلى الصرصار الصغير المرسيدس.. وتسأل نفسك.. أهذا هو الشيء الذي كنت طول عمرك تحلم بأن تقتنيه؟!
من أجل هذا الصرصار يحدث أحياناً أن يرتكب رجل عاقل جريمة، فيسرق ويقتل ليجمع بضع جنيهات يشتري بها هذا الصرصار؟! من أجل أن يكون وجيهاً أنيقاً؟..
ولكن لا يبدو أن هناك فارقاً بين الأناقة والبهدلة من هذا الارتفاع الشاهق.. إن كل الثياب تبدو واحدة من فوق..
أجمل النساء تبدو كأقبح النساء.. الوجوه الفاتنة والقبيحة تبدو من فوق كوجوه الدجاج.. لا فرق بين ملامح دجاجة وملامح دجاجة أخرى.. لا تبدو غمزة العين ولا هزة الحاجب ولا بسمة الشفتين.. وكل ما يبدو
هما ثقبان مكان العينين وثقب مكان الفم.. ولا شيء غير هذا..
كل مخلوق من هذه المخلوقات التي تهرول تحت.. له ثلاثة ثقوب في وجهه ومنقار صغير هو أنفه.. وكل واحد يجري ويدفع الآخر أمامه.. ويدفعه آخر من خلفه.. وأنت تتساءل.. على إيه.. على إيه.. بيجري ليه
الراجل ده.. مستعجل ليه.. عاوز إيه؟
والحكاية كلها تبدو لك من فوق حكاية مضحكة غير مفهومة.. وقد تنسى بعض الوقت أنك كنت منذ لحظة تهرول في الشارع مثل هؤلاء الناس وتجري وتدفع الناس أمامك وتصرخ في سائق التاكسي أن يسرع
بك..
هذا الحماس الذي كان يبدو لك وأنت تحت في الشارع تعيش في وهمك.. هذا الحماس الذي كان يبدو لك حينذاك معقولا.. يبدو لك الآن من بعيد مضحكاً مثيراً للدهشة..
وعلى إيه.. على إيه كل الجري ده.. عشان واحد يسبق التاني.. يسبقه يروح فين.. حا يأخذ إيه بعد جريه، ولا حاجة.. كله محصّل بعضه..
وقد تدبّ خناقة بين اثنين تحت ويتجمّع الناس كما يتجمّع النمل حول ذرة تراب غريبة.. وتنظر أنت من فوق فتبدو لك الخناقة منظراً غريباً، ويبدو لك الموقف مشحوناً بحماس غير مفهوم.. بحماس طائش أبله ليست
له دوافع طبيعية..
لماذا يقتل رجل رجلا آخر ويزاحمه في شبر صغير من الأرض يقف فيه مع أن الدنيا أمامه واسعة..
والدنيا تبدو لك من فوق واسعة.. واسعة جداً.. تبدو لك أوسع من أن يتقاتل اثنان على شبر صغير فيها..
إنك تكتشف سخافة الشبر.. وسخافة الناس.. وسخافة السرعة.. وسخافة الآلة..
إن هذا الشبر موضع التنافس والتقاتل يبدو لك تافهاً لا قيمة له..
إنك تسأل نفسك لأول مرة.. لماذا كل هذا الجري؟!
وتتفتح حواسك على آفاق رحبة تخرجك من سجن أنانيتك وصغار حياتك فتبدو لك اهتماماتك الصغيرة هيافة لا تستحق العناء..
وهناك لحظات تستطيع أن تتحقق فيها من هذه الهيافة بدون أن تصعد على برج القاهرة وتنظر إلى الناس تحت..
هناك لحظات نادرة تستطيع أن تخلع فيها نفسك من مشكلاتك التي تضيق عليك الخناق وتحصرك في رقعة ضيقة هي مصلحتك.. وتنظر إلى روحك كأنك تنظر إليها من فوق دون أن تصعد إلى فوق فعلا.. وتنظر
متأملا متعجباً.. وتتساءل مندهشاً..
ولماذا كان كل هذا الاندفاع.. لماذا كان هذا الحماس والتهوّر على لا شيء..
وليه عملت كده.. كنت محموق على إيه.. إيه اللي خلاني أعمل كل اللي عملته.. إيه اللي خلاني أتخانق وأفقد صوابي..
وفي هذه اللحظات الخاطفة تفيق إلى نفسك.. وتتجلى عليك رؤية واسعة لحياتك وتتسع أمامك شاشة واقعك فتصبح شاشة بانورامية.. سينما سكوب.. وتسترد قدرتك على الحكم الدقيق العاقل.. تسترد
قدرتك على الإمساك بفراملك والسيطرة على حياتك لأنك ترى ظروفك كلها دفعة واحدة وترى معها ظروف غيرك وظروف الدنيا فتتضائل مشكلتك وتصبح تافهة..
وأنا عيبي.. وربما ميزتي.. لست أدري بالضبط.. أني اكتشفت هذه الحكاية من زمان وجربتها وتلذذت بها فقررت أن أقضي أغلب حياتي فوق.. في هذا البرج الذي طار من عقلي.. أتأمل نفسي وأنا ألعب تحت
الأرض.. وأفهم نفسي أكثر.. وأتعقل حياتي أكثر..
وكانت النتيجة أني نسيت اللعب.. وتحولت إلى متفرج مزمن.. جالس طول الوقت فوق.. في منصة الحكم.. ونسيت أن الصعود إلى برج المراقبة هذا لا يكون إلا لحظات خاطفة.. نصلح فيها هندامنا.. ونصلح
نفوسنا.. ثم ننزل بعدها لنستأنف اللعب..
وأدمنت على الجلوس فوق.. والنظر من فوق حيث يبدو كل شيء صغيراً..
وجاء العيد..
وسمعت صوت البمب تحت نافذتي.. وشعرت أن كل واحد يلعب ويجري ويكركر بالضحك إلا أنا.. جالس وحدي كالغراب في برج عقلي الذي طار..
وشعرت بالثورة على هذه الوظيفة اللعينة التي اخترتها..
هذه الوظيفة التي تحرمني من اللعب وتحرمني من بهجة الحماقة ولذة التهوّر..
وقررت أن أتهور وألعب وأجري.. وأستمتع بالعيد مثل العيال..
وملأت جيبي بالبمب.. وسرت أطرقعه باليمين وبالشمال..
ثم ذهبت إلى روف جاردن لأشرب كوباً من البيرة، مثل أي شاب أحمق..
وكان الروف جاردن في الدور السادس عشر من عمارة عالية.. كناطحة سحاب..
ولذ لي أن أنظر من فوق.. إلى الدنيا تحت.. فماذا كانت النتيجة..
كانت النتيجة أني رأيت الناس تحت يبدون كالنمل.. سحنتهم واحدة.. وهياكلهم واحدة.. مجرد نقط تتدافع في اتجاهات متعدة..
ونسيت كوب البيرة ونسيت اللذة الحمقاء التي جئت من أجلها.. ونسيت العيد.. ونسيت اللعب..
وبدت لي كل هذه الأشياء صغيرة تافهة..
واقرءوا معي المقال من الأول..
-----------
مقال من كتاب "الاحلام "لدكتور مصطفى محمود

Thursday, March 4, 2010

Wednesday, February 17, 2010

Sunday, January 17, 2010

سنة حلوة يا جميل .. بحبك

بمناسبة مرور العام الثانى على هنا فى هذة المدونة المتواضعة
حبيت اجاوب على تاجين مره واحده
يرجعونى لاحساس التدوين الاولانى خالص
ياااااااه
يلا ما علينا
اول تاج من انجل.. تسلم يا جميل على التاج الجامد ده
والتانى من اينو.. انا عارفه انى اتأخرت اوى بس اهو جاوبته
تسلمولى يا بنات
-----------
الاول
س1: أنتِ مين بقى؟
منى ده اسمى.. مش عارفه اقول ايه تانى
س2: هل أنتِ متزوجة ؟ وهل عندكِ أولاد؟
نو نو نو لا يوجد.. لا استنوا لما كنت بشتغل فى الحضانه كان ولد صغير اسمه ادم كان بيقولى ماما يا خراشى يا ولاد كانت قمر منه اوى
س3: ماذا تفعلين بوقت فراغك ؟
اقرا.. ممكن فيلم
س4: هل لديكِ هوايات؟ وهل تمارسينها ؟
هوايه هوايه هوايه...ممممم ممكن الشغل اليدوى والكروشيه بس حسب المزاج واحتمال مرة فى السنة كده غالبا بتكون فى شهر ابريل ليه مش عارفه
س5: هل تحبي؟ومن بقلبك الآن؟
اكيد امال القلب ده اتخلق ليه... بس اتمنى احب بجد شريك حياتى اللى لسه فى علم الغيب
س6: لو لم تجدي من تحبي فماذا ستفعلين ؟
ماذا سأفعل .. برضه هحب بس فى خيالى انه وبس وده اللى قررته من فترة على فكرة والتجربة ناجحه جداااااااا مفيش تعب اعصاب ولا نرفزة الحمد لله
س7: عندما تكونين في موقف اتخاذ القرار..تخالفين الجماعة.. أم تشركين معك الآخرين ؟
بخاف اخد قرار لواحدى فبشرك الجماعة على طول مبعرفش افكر لواحدى
س8: هل تتعاملين بواقعيه؟
لع
س9: ما هو الشيء الذي فعلته وندمت عليه طول عمرك ؟
مش عارفه بجد.. بس الحمد لله ما اعتقدش ان فيه حاجه كبيرة كده ويارب ما اندمش ابدا
س10: هل تصارحين غيرك بالحقيقة ؟ أم تقولين له ما يريد سماعه؟
ياخبر ابيض ده انا بحدف حدف وبيزعلوا منى... لازم اعمل كنترول شويه
س11: صفِ إنسان يمكن أن تحبيه عمرك كله ؟
حد يسمعنى ويفهمنى يقتحم نفسى وعقلى يفهمنى اكتر من نفسى
س12: متى يقسو قلبك ؟
لما حد ميسمعش الكلام وتحصل حاجه واقوله تستاهل.. ببقى وحشه اوى
س13: هل يمكن أن تحبي أحد من المدونين؟
ايه المشكلة
س14: وهل يمكن أن يكون شريك حياتك؟
مفيش مشكلة
س15: ماذا تعنى لكِ المرأة أو الرجل؟
المرأة قارورة.. الرجل حافظ للقارورة
س16: في زمن البحث عن المادة ..عن ماذا تبحثِ أنتِ ؟
الراحة
س17: متى تعرفي أنكِ تحبي ؟
لما ارجع احلم ولما اضحى بحياتى علشانه
س18: ما هي الشخصية التي أثرت بحياتك ؟
كتير ممكن مواقف من ناس نختلفة
س19: هل يوجد من ترينه سعيدا في الدنيا ولماذا ؟
ممكن اللى يكون راضى
س20: ما هي درجة صراحتك ؟
كابيرة وقلت عايزة اعمل كنترول واحكمها شوية
س21: وما هي المواقف التي يمكن أن تكذبي فيها ؟
لو هصالح حد او فى كذبى نجاة حد
س22: هل يتغير الحب بعد الزواج؟
لع مش بقولكم انا مش واقعية
س23: فيما تفكري الآن ؟
فيلم علاء الدين والبساط السحرى اصلى كنت حلمت بيه
س24: لو لم تعيشي بمدينتك؟ فأي مدينة أخرى تفضليها ؟
سيناء
س25: أول من يأتي ببالك لتحكي له أسرارك ؟
اجندتى
س26: من هو ألد أعدائك ؟
لا يوجد
س27: من هو صديقك ؟
كتير يا اخواتى وبحمد ربنا عليهم
س28: لو ربنا خلق الدنيا كلها زيك .. لمن تقولِ هذه العبارة ؟
موش هينفع اصلنا بنحب التغيير
س29: ماذا تكرهِ في الحياة ؟
الحزن الخداع
س30: و ماذا تحبِ فيها ؟
الامل الابتسامة
س31: كيف تواجهي ما يضايقك وماذا تفعلِ عند المفاجآت ؟
احاول ابعد واقعد لواحدى.. بحب المفاجأت
س32: لو معكِ فلوس أكثر مما تتخيلِ ... فماذا ستفعلين بها ؟
هكمل حاجات نقصانى واشتريلى حتة ارض كده اه ونفسى اروح سينا واستقر هناك واعملى مشروع ليا لواحدى
س33: هل الفقر يصنع حباً ؟
لع
س34: ماذا لو وجد الحب في زمن الفقر المادي؟
ولا حاجه
س35: ما هي أقسى صدمه تعرضتِ لها حتى وقتنا هذا ؟
موت واحده صاحبتى
س36: هل تعلمتِ منها شيء ؟
ان الموت قريب اوى
س37: هل أنت على استعداد لتلقى صدمات أخرى ؟
لاااااااااااا
س38: كيف ترد على من لا تصدقه ؟
يا كداب
س39: إذا أحببت إنسان ما ...هل تصرح له بحبك ؟
يا سلام بس احبه بجد.
س40: ماذا تفعل لو لم يتجاوب معك ؟
مفيش حاجه بس هكون مبسوطة برضه علشان قلت حاجه حاساها
س41: هل تؤمن بالمثل القائل: أنا أحب فأنا أعيش ؟
اول مرة اسمع عنه.. بس عموما الحب حب يعنى شغال على طول
س42: ما هي القضايا التي تشغل بالك ؟
ولا اى شئ
س43: هل تستطيع تحقيق كل أحلامك ؟
مش كله
س44: ماذا ترى في نفسك مميزا عن الآخرين ؟
هو اكيد فى حاجه بس كتير بيقولولى صبورة
س45: من إذا اقترب منك ...هربت منه بعيدا ؟
سؤال يحير
س46: من تقول له : قرب منى قرب ...يا قلبي يا متغرب ؟
حبيبى.. هو انت فين بقى
س47: إهداء التاج لمن ؟
نهار
استلم يا جميل
------
الثانى

من أنت ؟
انا...
مش عارفه
احيانا بحس انى لسه بدور على نفسى

ما الذي تفعله هنا ؟؟
احتمال كبير بدور على نفسى

أسرائيل تقصف كل جنوب ممكن بحثا عنك . أي شمال ستقصد ؟؟
ههههههههههههههههههه ليه انا عملت ايه


انت مكلف بحذف حرف من حروف اللغه العربيه ..أيهما ستختار ولماذا ؟
ولالالالالالا حرف

قدر لك ان تدخل السجن فما هي القضيه التي تتمني ان تدخل بها إليه؟
لو هدخل السجن يبقى علشان انا هعمل حالة من التغير وهكون سبب فى تحسين حال اى حاجه
نفسى اكون حاجه يا نااااااااااس

متي اكتشفت نفسك ؟
لسه لسه
منا لسه بدور

اليمني بتقول إلي حلمك .. واليسري بتقول إلي مالم يحلم به البشر أي طريق ستسلك؟
حلمى اكيد
ده كفايه يمين

نحن لانعيش حياتنا بل نتعلم فيها كيف نعيش ما تعليقك ؟
بس يارب نتعلم

بجمله واحده فقط اكتب تعريف لكل كلمه من الكلمات التاليه .

الوطن
انتماء واحتواء

الام
عطاء وحنان بلا حدود

الليل
هدوء وسكينة

الحب
الحب حب

أمريكا
رعونة الشباب

المرأة
قاروره.. زى ما رسول الله قال:)

الصمت
تأمل

الانترنت
دنيا تانيه

اختار منصبا واتخذ قرارا؟
ممكن يكون فى التربية والتعليم ... اصلح الحال
اصلى حاسه انه الاساس


قيس عنتره جميل هم الذين يقولون شعرا وليلي وعبله وعزه صامتون لماذا هذا التغيب للمرأه ؟؟
الصمت مش تغيب خالص
مهو لو كانوا متغيبين مكانش اتكتب فيهم شعر:)


ان تكون مطلوبا لاارتكاب جريمه ، خيرا لك من ان لاتكون مطلوب مطلقا هل تتفق مع هذه العباره ؟ علل؟
لالالا خالص
ده حتى من اسمها جريمة... اسم وحش

الي اين تمضي كلمات الحب بعد ان تقولها ؟؟
بتدخل جوا القلب وتكلبش فيه

هل توجد علاقه بين المرأه وقطاع الطرق ؟
هل القصد هنا كقطاع الطرق بتوع زمان اللى بياخدوا كل حاجه من القوافل
ولا اللى بيحصل اليومين دول فى الشارع؟
عموما مش كله... ربنا يهدى الحال يارب


هذا فراق بيني وبينك .. متي ولمن تقولها؟؟
مش عايزه اقولها لحد

كيف هو غدا ؟؟
هيبقى اجمل ان شاء الله
يارب

تمرر التاج لمين ؟
نهار برضه

Friday, January 1, 2010

خطاب

عزيزتى2010...
اهلا بكى
انتظرتك بفارغ الصبر
اريد ان اشعر بالتغيير
فاصدقك القول
2009 لم تكن كما اتمنى
اخدت منى الكثير

الحمد لله
حبيبتى2010 اريد فيكى كل الخير
لى ولكل الناس
اريد بشارة الصابرين
اريد رجوعى الى الله كما كنت بل وافضل
اريد عملا.. فأنا اشعر بالسعادة لكونى عاملة
اتمنى ان تكونى افضل حالا
ابوح لكى بسر؟؟؟؟
انا متفائلة
فأنتى رقم زوجى وانا احب الارقام الزوجية
كما ان عمرى الان رقم زوجى
هل تعلمى ما احسن شئ حدث لى فى 2009؟؟؟
هو اشتراكى فى المكتبة العامة
انتهيت الحمد لله من خطابى
انتظر وفى لهفه رد هذا الخطاب
تحياتى ودعواتى الى كل شهورك وايامك بالسعادة لكل الناس
صديقتك الجديدة ..
منى