The Secret..


هتكلم عن كتاب السر
انا قرأتته من شهر يناير وكنت عايزة اكتب عنه
مش عارفه اتأخرت ليه
ما علينا
الكتاب جميل على فكره
نفذت جزء فيه واتحقق الحمد لله
جزء تانى طبقته غلط خالص
ههههههههههههه
كنت بقول لنفسى انا عصفورة
لغاية ما بقيت عصفورة بجد
اكيد العكس اللى حصل
لا بس بجد كان محتاج شوية قوة ارادة ودى حاجة اكتشفتها فيا مؤخرا
ما علينا ده انتى بقيتى لكاكه اوى يا منى
نتكلم عن بعض الجمل اللى فى الكتاب اللى لفتت نظرى
*
اول حاجه خالص هى
the law of attraction in action
بداية الكتاب بيتكلم عن اللى انت بتتخيله هو اللى هيكون
وده بالظبط زى
" تفائلوا بالخير تجدوه" وانا عند حسن ظن عبدى بى"
كاتب قال: ان افكارنا زى ارسال اشارات التليفيزيون ممكن اغير الارسال علشان اغير الصورة... ممكن ليه لاء
I'm the master of my thoughts
I can change it from bad to good
ولو انا عايزة اغير المود بتاعى من وحش لحلو افكر فى حاجه جميلة
انا مثلا احب اغنية... حتة موسيقى .. طفل... اى حاجه حلوة
ممكن فيلم رومانسى.. العب مع القطة... اكل شيكولاته.. اتفرج على الطبيعة والخضرة... اشوف حد سعيد... مدونتى
كمان اسمع كلام ربنا من صوت مشارى
*
النقطة التانية
Gratitude
معناها شكر امتنان او عرفان بالجميل حاجه زى كده
المهم دى زى "لأن شكرتم لأزيدنكم"
---
بعد قرايتى للجزء ده من الكتاب مسكت الورقة والقلم وكتبت واحده من شطحاتى الجميلة
تقريبا اتحققت يمكن بعدها 15 يوم
سبحان الله
*
تالت نقطة
اتكلم الكتاب على انك تخرج فلوس لان ده معناه انك معاك فلوس كتير
فبكده يكون معاك فلوس كتير
وده زى ايه يا شباب
ايون بالظبط الزكاه والصدقة
"مانقص مال من صدقة"
*
what you resist persists
يعنى الحاجه اللى بتقاومها هى اللى هتفضل
فانا افكر فى الحاجه الحلوة اللى عايزها احسن
believe that you will receive
يبقى عندى يقين ان الحاجه اللى عايزها او بتمناها هتحصل
-----
المهم ان احنا عندنا فى ديننا حاجات كتير بس محتاجه مننا شوية تفكير وتدبر
هنلاقى كل حاجه موجوده
طبعا الكتاب متكلمش عن وجود ربنا
انت بتطلب الحاجات دى من الكون
فبجد الحمد لله على نعمة الاسلام والحمد لله ان انت ربنا ياربنا
----
بعدها بفترة قرأت ففروا الى الله
كنت اسمع عن الكتاب ده ايام الكلية بس مقرأتوش الا يوم 19/2
ربنا يبارك لى فى اللى جابهولى يارب
المهم فيه كام دعاء حلوين اوى
"اللهم انى اعوذ بك ممن يشغلنى عن ذكرك"
"اللهم اعزنى بطاعتك ولا تذلنى بمعصيتك"
وكمان الجملتين دول جامدين بجد
ابتليتهم بالمصائب لأطهرهم من الذنوب والمعايب
تفكير ساعة فى المعشوق يبعد ميلا عن المعبود
-------------
اما كتاب الاحلام لدكتور مصطفى محمود
قرأته 16/3
ودى جمل منه

تنبؤات الاحلام خالية من معنى التنبؤ.. وانما هى تفكير يستشف المستقبل ويتعرف عليه لانه يستخدم نوعا صافيا مركزا من التأمل..
والفراسة والحكمة التى تبدو فى بعض الاحلام لا تعدو كونها نتيجة لصفاء الفكر واستغراق الحواس فى خلوة النوم وهدوئه..
لا يوجد فى الامر غيب.. ولا الهام.. انما هى فراسة العقل الباطن.
*
قديما قالوا: " اعرف نفسك تعرف ربك"
بالايمان تصل النفس الى بر السكينة وتصبح الاحداث فى حياتها مجرد ارتعاشات على سطح بحر هادئ ماتلبث ان تنزاح وتسكن لتترك البحر شديد الهدوء شديد الصفاء
*
الروح اولى صفاتها خرقها للقوانين وعلوها عليها وارتفاعها فوقها وفوق المنطق.. وفوق المعقول ولهذا فهى متجدده ابدا لا يمكن التنبؤ بمكنونها.
-------
كفاية كده عليكم
اعتقد دى وجبة دسمة
المهم ان شاء الله هروح المكتبة العامة على اول شهر7 على ما يخلصوا جرد
بتسلى فى كتاب الف ليلة وليلة دلوقتى
سلاااااااام

Comments

pegasus13 said…
حلو اختيارك للموضوع
بس انتى محتاجه تركزى فى كتاباتك شويه
لانى حسيت انك مريتى على الفكره مرور الكرام
و ده حاجه ضايقتنى بما انك عندك طريقه لطيفه فى الكتابه
فحسيت فى بداية قرابتى انك شوقتنى و بعد كده ضايقتنى انك كنت مختصره جدآ
يعنى اعتقد كتاب زى الاحلام كان لازم تكتبى عنه اكتر
انتى وحشتينى جد انا كمان على فكره مابروحش الجيم
لانى خلاص مسافره خلال ايام الامتحان يوم 13 يوليو
ادعى لى انجح من اول مره بتفوق يا رب
على فكره السلسله بتاعتى جاستن عملها خلاص
و لما ارجع هابعت لك صورتها على النت
Eno said…
بوست جميل يامني

ربنا يبارك فيكي يارب

انا بحب القراءه اووووووووي وموضوعك بجد
ادني دفعه قوية اني اقراء حاجت عندي مأجلها

بدور عليكي في الميل مش بتيجي ليه ؟؟

تحياتي
Anonymous said…
كان نفسي تكتبي عنهم اكتر ..

انا مقرتش منهم غير
the secret
بجد كتاب رهيب ..
فعلا كل الحاجات اللي في الكتاب موجوده في ديننا بس محتاجه مننا شوية تفكير وتنفيذ .. بس بجد اسلوب الكتاب بسيط وحلو اوي ..

تحياتي
Anonymous said…
مستنايكي تروحي المكتبه وتجيبيلنا وجبه دسمه تانيه ..
Anonymous said…
بجد بوست فوووووووق الهايل
عجبنى أوى أوى
أنا كنت بسمع عن متاب ذا سيكرت ده كتير بس بصراحة مقرتهوش
انتى كدة شوقتينى أقراه أوى
بس فعلا و أنا بقرأ البوست اول حاجة قلتها الحمد لله على نعمة الإسلام


الحمد لله..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
طرح موفق غاليتي
بصي ياستي إنتي تروحي
وتجيبي كشكول وقلم حبر
وتكتبي كل شي يمر في خاطرك
نفذتيه ونجح أو فشل وإزاي رجعتي
وعرفتي الخطأ فين وعملتيه ونجح
وأ،ا أول وحده أشتري إلي كتبتيه
إيه رأيك..
...
وحشاني يا قمــر بجد
كنت محتاجه أقرا إلي كتبتيه
...
الله يسهل أمورك
ويوفقك ويرضى عنكِ
في أمان الله
pegasus13 said…
منى انتى فين مختفيه ليه ؟
Anonymous said…
كل العام وانتم بخير
وتقبل الله منكم صيامكم
واعاده الله عليكم بالخير والبركة
السلام عليكم

كل سنة و إنتى طيبة و بخير

رمضان كريم

دمتى بخير
elsha3er said…
رائع يعجبنى اوى الاسلوب دة اننا نمزج الدين مع الدنيا مع العلم والمعرفة من الغرب او من الشرق

لكى كل تحية

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"