القراءة للحياة

السلام عليكم يا أجمل اصحاب

الموضوع ده كنت كتبته من ايام القراءه للجميع السنة دى بس محصلش ونشرته على المدونة
اللى فكرنى بيه انى رحت النهارده مكتبة وجبت كتاب "ايزيس واوزوريس" ان شاء الله هقراه بس بعد رمضان
شكرا يا زوزو على يوم النهاردة.. بجد انا فرحانه وحاسة ان روحى رجعتلى
المهم ده نص الموضوع
ــــــــــــــ ــ ــ ــ ـــــــــــــ
اوبريت الكنز
القراءة للجميع
القناة الاولى المصرية
من زمان اوى ما اتفرجتش على القناة الاولى , فتحتها النهاردة لقيت اوبريت الكنز للقراءة للجميع. ياااااااااااااااه من زمان اوى مش شفت الحاجات دى من ايام ماكنت صغيرة اوى يمكن ايام ابتدائى ولا اصغر كمان.. زى اوبريت الليلة الكبيرة والحاجات الجميلة دى
كل اللى شفته كان تقريبا 5 دقايق وهحكيهم ليكو
كان بيحكى عن 3 اشخاص بيغنو علشان يروحو لبكره وجه واحد عايز يروح معاهم لبكره, بصوله باشمئزاز ومشيو. وكان مجموعه قاعدين على قهوه بيتكلموا نادوا عليه وقالوله لازم تفكر فى بكره علشان تروحله وتوصله, انت اخرك اول امبارح. وقام واحد شكل نجيب محفوظ وقاله لو عايز تروح لبكره فكر ... فكر مثلا فى جدك , قاله يااااااااااه جدى، وفجأه ظهر جده على المسرح وبدأ يسلم على بيرم وطه حسين والعقاد و....... وفى وسط ده كله، الولد كل شويه يقوله يا جدى انت مش عارفنى ولا ايه؟ قاله وانت كنت فين لما كنت تعبان وفى ايامى الاخيرة ، دول بس اللى كانوا معايا وجبنى. قال الولد ايوه عندك حق سامحنى يا جدى سامحنى والله مش هدخل جنه الا لما تسامحنى. سابه لواحده قاعد يعيط بعد ما سأله عن حبيبته
وفجأه ظهرت حبيبته وهى بتحاول تصحى الولد من النوم وكان متغطى بالكتب وهى كانت بترد له شبكته والدبدوب- الى جابهولها فى الفلانتين- ومشيت....... لكن كان شكسبير يتكلم على لسان الولد, رجعت مش مصدقه نفسها بس لاء قالت ده مش ممكن يخلينى ارجعلك وساعتها هتف صلاح جاهين ب"على اسم مصر" برده على لسان الولد. البنت برده مش مصدقه نفسها وقالت له معقول قرأت كل ده؟؟؟ قالها ايوه ساعات اوكلوكس سمتايمز. قالت له اوكلوكس خلاص بقى انا ماشيه قالها لاء وغنوا اغنية جميلة جدا
ساعتها بجد انا حبيت مصر
مصر مش اسم فى بطاقه مصر طاقه وانطلاقه
انت عارف مصر عايزة منا ايه؟؟
بحبك اوىىىىىىىىىىىىى يا مصر
بحبك مهما عادوا ولا زادوا ولا قالوا عنك
ــــــــــــــ ــ ــ ــ ـــــــــــــ
بالمناسبة لو حد يعرف الاغنية دى ياريت يقولى على طريقها

حصل كمان وانى سمعت قصص القران لعمرو خالد امبارح" على فكرة البرنامج ده جباااااااااااااااااااار .. ياريت تسمعوه"
وكانت بتتكلم عن قصة سيدنا موسى والخضر
وطبعا محورها العلم
واستاذ عمرو خالد قال شوية نقاط فى الاخر كده تساعدنا على اننا نتعلم اكتر واكتر
وكان منها..
1
انك تحاول تكتب
( قصص - شعر - مقالات او حتى يوميات )
2
نقرا كتاب كل اسبوع
مش شرط يعنى نشتريه ممكن نحمله من على النت- انا عارفه ان متعة الكتاب انه يبقى معاك فى كل مكان ويكون شئ مادى وملموس
3
قراية جريدة هادفه يوميا

هو قال حاجات كتير بس دول اللى ركزوا فى دماغى
عموما بجد البرنامج اكثر من رائع
هو بيتذاع على قناة الرسالة الساعة 10 مساءا بتوقيت القاهرة
والاعادة الساعة 10 صباحا فى اليوم التالى على الرسالة
وكمان على المحور الساعة 10 صباحا برضه بتوقيت القاهرة

بجد عايزين نقرا كتير اوى
كفاية اننا امة اقرأ

Comments

EMMY BABY said…
ربنا يكرمك يا منى بجد

دايا موضوعك ليها هدف

بجد والله القراية بتفرق جدا فى الادراك والمستوى الثقافى

تحياتى

ايمى
Selfmeaning said…
مش عارفة ليه بضحك بس تقريبا عشان فكرتينى بأيام زمان خصوصا لايام معرض الكتاب لما كانت ماما تاخدنا و تخلى كل واحد يجيب كتاب شايفه حلو
كانت دايما تقول ان الكتاب هو الحاجة الوحيدة اللى مش هتزق منكم دا غير انها هيبقى فيها خبرة العالم دا كله
romansy said…
عزيزتى
دى اول زياره لمدونتك لقيت يها افكار جميله ومش موجوده كتير فى اى مدونه
واهداف نبيله
على فكره انا بحب مصر
وكمان بتابع حلقات عمرو خالد
فيها افكار ممكن نمشى يها فى طريق الخير كتير
Unknown said…
القراية اعتقد هى اللى بتدينى الحق فى الحياة........الحاجات اللى قالها عمرو خالد حلوة بس معظمها مش واقعى خالص دول اكتر حاجات واقعية قالها غير كدة قال حاجات متنفعش بصاغ
بالفعل نحن أمة إقرأ....
ولاكن للأسف نسينا أو تناسينا القراءه..
ان شاء الله نعود للقرائه من جديد..
دمت بخير...
بجد لا تتقدم الشعوب الا بالثقافه ؟
just me said…
حلو اوى الاوبريت

(لو عايز تروح لبكره فكر (

بيتهيألى ان المعنى لبكره مش مجرد وقت بيعدى
بكره يعنى مستقبل يعنى خطوه لقدام
مع انى ما بقتش باحب اتابع عمرو خالد وبقيا تحاسس ان الموضوع بقى تجارة وبزنس اكتر منة ايمان ومحاولة للهداية

الا انى سمعت فعلا ان البرنامج رائع بس انا ما بقتش برضة عاوز اشوفف عمرو خالد شخصيا انما ممكن لو اطفى الصورة واسمع الكلام بس وبرضة مش بصوتة

انما موضوع القراءة دة حاجة كبيرة ومهمة جدا جدا جدا والاجانب مثلا بياخوا معاهم دايما كتاب حتى كتب الجيب مش بيفارقوها وعشان كدة همة مثقفين جدا ياريت احنا كمان نكون كدة

صحيح اخبار المدرسة اية؟؟
mahasen saber said…
الله عليكى يا منى فكرتينى بزمان وانا صغيره ..والقراءه للجميع
فعلا اهميتة القرايه لا يمكن اغفالها والاهم طبعا اليى بيتقرى ..
نفسى اطلع ابنى من عشاق الكتب والقرايه ...
ربنا يكرمك ويباركلك ويسعدك
ودايما كده مواضيع هادفه وجميله وكتابه سلسه...
Mona Shereif said…
emmy baby
-----------
ويكرمك يا ايمى يارب
وفعلا والله القراية بتفرق جداااااااااااااااا
بجد بتحسى انك عايشة بمعنى عايشة
نورتينى يا قمر


selfmeaning
------------
هههههههههههههههههه
طيب والله كويس انه ضحكك دى حاجه انا مبسوطه منها اوى
والكتاب الصديق الوحيد اللى هيستحملنا والله
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا فاكرة اننا اخدنا ده فى ابتدائى صح؟؟
دايما منورانى يا جميل


romansy
---------
يا اهلا وسهلا بيك بجد سعيدة بتشريفك المدونه جدا
ربنا يخليك ده من زوقك
الحمد لله الذى هدانا الى هذا وما كنا لنهتدى لولا ان هدانا الله
انا كنت مفتقدة مصر من الفضائيات
كانت وحشانى اوى القنوات الارضية
لما شفت الاوبريت ده رجعلى احساس زمان
الحمد لله
وعمرو خالد استاذ فاضل ربنا يكرمه .. بحب اسلوبه وطريقته العملية اوى
اهلا بيك مرة تانية واتمنى تنورنا على طول


enjy
------
تمام يا انجى القراية هى اللى بتدينا الحق فى الحياة
زى ماقلتى في حاجات تنفع تتنفذ وحاجات لأ .. بس هو بيجتهد وبيعمل اللى عليه
نورتينى يا باشا


m.k
-----
هو احنا مش تناسينا بس غصب عننا مشاغل الحياة وظروفها هى اللى خلتنا نبعد
القراية عايزه ذهن صافى
وان شاء الله نرجع لها
منورانى يا قمر


صوت من مصر
----------
فعلا الثقافة هى كلمة السر
والقراية هى مفتاح التقدم
نورتنى


no promises
------------
اولا نورتينى بعد غيبة كبيرة اوى
والحمد لله انك بخير
الاوبريت عجبنى اوى مع انى مشفتش فيه غير 5 دقايق بس
وبكره هو المستقبل اللى لازم نتسلح له بكل الوسايل واهمها القراية
ماتغبيش كده تانى


صباح الصباح
----------
انا جت عليا فترة مكنتش بطيق اسمع صوته على فكرة
بس بجد البرنامج جميل اوى ورجعنى لحاجات كانت ضاعت منى
كفايه انى بقيت اقرا القران باحساس تانى
طيب والله اول مره اقرا سورة الكهف وافهم كل كلمة وابقى حاساها ومستشعراها بالطريقة دى
مع ان سورة الكهف دى كنا دارسينها فى ثانوى اعتقد بس لأ ده احساس تانى خالص
ربنا يكرمه ويجازيه خير يارب
اما القراية دى بجد عالم تانى.. والاجانب على طول بيقروا فى كل مكان ..فى المواصلات ..فى اى حته .. ان شاء الله نكون كده
وشكرا على سؤالك عن المدرسة
بس قدر الله وماشاء فعل واختاروا ناس تانية
يمكن لو كنت عرفت الخبر ده وانا ايمانى ضعيف وفى حالة نفسية وحشة كان ممكن يكون رد فعلى حاجه تانيه خالص
بس الحمد لله رب العالمين
انا راضية جدا ويارب افضل على كده على طول
وان شاء الله بكرة احسن
بجد متشكرة جدا


mahasen saber
--------------
ايام زمان دى ليها طعم تانى يا محاسن بجد
هههههههههههههههههههههههههه
انا بقيت اقلب فى دفاترى القديمة الظاهر انى عجزت
هههههههههههههههههههههههه
ولازم بجد تعودى ابنك على القراية
وابدأيها بالحواديت
بتفرق اوى على فكرة
ربنا يبارك لك فيه يارب ويكون صلاح الدين.. زى ابنى ان شااااااااااااء الله مستقبلا
ربنا يخليكى ياقمر
الحمد لله رب العالمين
السلام عليكم ورحمة الله

ازيك يا عسولة عاملة اية

اية دة البوست جامد بس للاسف انا مش حب القراية انا اسفة
يا ريت تشرفى مدونتى نزلت بوست جديد

جزاك الله خير
الموضوع بجد جميا اشكرك عليه وفعلا القراءه شىء مهم تحياتى ليكى وتقبلى مرورى
ساعات ساعات

موضوعك جميل قوي فكرني بايام حلوة وبجد مش عارفة انتي زعلانة مني ليه ياريت تقوليلي

وحقك عليا في اي حاجة زعلتك مني

بدعيلك كل ما بفتكرك ابقي طمنيني عليكي
Anonymous said…
البوست رائع جدا

فعلا القراءة أهم حاجة فى حياة الإنسان لأنها هى اللى بتخلى سلوكه يختلف و يكون فى وعى و ثقافة فى التعامل مع البشر
ساعات ساعات

بجد هرام عليكي خضتيني وانا مش حمل زعلك خصوصا اني بجد بحترمك وقدرك
جدا جدا

انا الحمد لله كويسة المهم انتي
Selfmeaning said…
انا منورة بنوركى انتى

والله انا فاكرة انى كنت بروح من ايام الk.g.
فيه فطار للمدونين ف ساقيه الصاوى يوم الجمعه 26 وهيحضره خالد الصاوى كلنا رايحيين نتمنى نشوفك هناك
لوعايز تعرف التفاصيل زور مدونه عليا حلييم
http://aliahlim.blogspot.com/
Mona Shereif said…
مش لاقية اسم
---------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا تمام يا قمر الحمد لله
يمكن وانا فى سنك مكنتش بحب القرايه انما بعد كده بجد بقيت اعشقها جدااااا
جزانا واياكى يارب


انى احبكم فى الله
-------------
لا شكر على واجب يا جميل
نورتينى



وومن
------
ربنا يخليكى يا قمر
والله مكنتش اقصد بس اهى جت كده
هههههههههههههههههه مش عارفه ليه افتكرته
المهم الحمد لله انك بخير وكفايه انك جيتى وشرفتينى لانك بجد كنتى وحشاااااااااااانى جدا



انا ودماغي
--------
الف شكر يا جميل
طبعااااااااااااااااااا زى ماقلتى القراءة بتشكل سلوك الانسان
تمام يا باشا



selfmeaning
-------------
طيب كويس والله
ههههههههههههههه ان شاء الله هعمل مع اولادى كده
بما ان انا بدأتها متأخر كده



بنت مصريه
--------
شكرا يا بنوته على الدعوة
بس مش هقدر اجى علشان السفر وكده
ragabhpl said…
القراءة منهج حياة




دعواتك

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"