عمتى نخلة


أحسنوا إلى عمتكم النخلة ، فإن الله خلق آدم ، ففضُل من طينته ، فخلق منها النخلة

السؤال

لقد سمعت حديثا يقول استوصوا خيراً بعمتكم النخلة، فما معناه؟

الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد: فإن الحديث الذي سألت عنه هو من الأحاديث الموضوعة، فقد ذكره السيوطي في الجامع الصغير بلفظ: أكرموا عمتكم النخلة فإنها خُلقت من فضلة طينة أبيكم آدم، وليس من الشجر شجرة أكرم على الله تعالى من شجرة ولدت تحتها مريم ابنت عمران، فاطعموا نساءكم الولد الرطب، فإن لم يكن فتمر. قال الشيخ الألباني في ضعيف الجامع: موضوع. والله أعلم.

لينك الفتوى


3 رمضان

Comments

mahasen saber said…
كل رمضان وانتى واسرتكوكل من تحبين بالف خير...ازيك يا سمتايمز وحشانى جدا البوست جميل شوفتى نبى الرحمه ودين الرحمه يجكوا بتوع جماعة السلا الاخضر وحقوق النبات يشوفوا الرسول كان بيعامل النبات حتىازاى وفيه حديث ..اذا قامت الساعه وفى يد احدكم فثيله فليغرسها...ده سيدنا محمدوده دينا ..جزاكى الله كل خير وجعل البوست فى ميزان حسناتك..مدونة عايزه اتطلق و..
Mona Shereif said…
mahasen saber
-------------
وانتى طيبه يا قمر
انا الحمد لله بخير
ربنا ييسر الامور
فعلا الحمد لله على نعمة الاسلام وان هو ده دينا
جزانا واياكى يا حبيبتى
نورتينى
بوست جميل ومفيد..
طبعا نحن في الخليج أعلم الناس
بفوائد النخله فقد كانت حياة
أجدادنا تعتمد عليها
والى اليوم لا يكاد بيت يخلى من النخل..
مع تحياتي
وفي انتظار جديدك المفيد دوما
Lady E said…
انا مفهمتش حاجة بصراحة يا قمرايا

الحديث موضوع صح يعني مش صحيح ولا انا غلطانة ولا ايه

ع العموم انا بجد اكتر نبات بحبه هو النخلة

تسلم ايدك ووضحيلي الموضوع ربنا يكرمك احسن انا اتلخبطت خاااااالص
هوة انا برضة مش غاهم اوى.. يا ريت حد ياكد لنا الحديث.
Eno said…
الله يامونش حديث حلو اووووووووووي
تعرفي اني اول مره اعرفه

جزاكي الله عنا خيرا

كل سنه وانتي طيبه :)
Mona Shereif said…
mustafa şenalp
--------------
thanks for your visit and comment
happy seeing you in my blog
I wish a happy Ramadan for you
thanks again
Mona Shereif said…
m.k
-----
ربنا يكرمك يا حبيبتى
وبجد انا بحب النخل جداااااا
لان كل ما فيها مفيد وله قيمة
Mona Shereif said…
lady e
------
بصى يا جميلة
انا سمعت الحديث ده وبجد عجبنى اوى ويمكن فسرلى مدى حبى وتعلقى بالنخل
والله انا بتمنى ان يبقى عندى بستان ويكون ملياااان نخل
وانا دورت على صحة الحديث ده لقيته فى الاحاديث الضعيفة وما فى حكمها
والله اعلم
انا بس حبيت انقله ليكم لانى اول مره كنت اعرفه وعجبنى بصراحه وحبيتكم تعرفوه
نورتينى يا اجمل ليدى
Mona Shereif said…
صباح الصباح
--------
والله انا كمان مش فاهمه
ههههههههههههههههههههههههه
بس بجد عجبنى الحديث لانى اول مره اعرفه
وزى ما الفتوى قالت انه من الاحاديث الموضوعه
وانا دورت كمان لقيته مره ضعيف ومره موضوع
بس اللى اعرفه انه مش صحيح والله اعلم
Mona Shereif said…
eno
----
اهلا اينو ازيك
وانا كمان اول مره كنت اعرفه علشان كده جبته هنا
جزانا واياكى يا قمر
وانتى طيبه وبألف خير
نورتينى جدااااااا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصي بغض النظر عن ضعف الحديث
أنا بقول ان فعلا النخل من الشجر الطيب
والتمر من أحب الثمار للرسول صلي الله عليه وسلم

وكمان من شجر الجنه الذي يغرس بقول لا إله الا الله

يعني النخيل دا حاجة كويسة أوي

أما ضعف الحديث أو صحته
فالله أعلم

موضوع هايل

ولكِ تحيتي
Mona Shereif said…
dr.mohammed gohary
--------------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
والله يادكتور انا كتبت الحديث ده واهتميت بيه علشان النخل
لانها بجد من اكرم الشجر وافيدها
وانا بجد بحبها وخلاص
وجايز يكون الكلام اللى فى الحديث سبب لحبنا وتعلقنا بها عن كل الشجر
عموما بجد شرفتنى ونورتنى
كل سنه وانت طيب
انا جايه اسلم عليكى وحشتينى خااااالص
كل سنه وانتى طيبه ياقمررر
رمضان كريم
Mona Shereif said…
نوسه
-----
الله يسلمك يا حبيبتى والله انتى اللى وحشانى
ربنا يطمنى عليكى دايما
ويارب تكونى بخير
ويارب يجمعك بمحمد قريب ان شاء الله ويكون الزوج الصالح ليكى ويهديه ليكى امين امين امين
الله اكرم ياقمر
ويارب السنة الجاية تكونى حققتى كل اللى تتمنيه يارب

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"