البردة.. مسعود كيرتز

بسم الله الرحمن الرحيم
البوست اللى فات نقلت فيه قصيدة البردة للإمام البوصيرى كاملة
هى طويلة بس رائعة بجد
وحبيتها تكون عندى فى مدونتى

دى بقى أغنية مسعود كيرتز " البردة " هو واخد منها ابيات

ده لينك تحميلها

http://www.4shared.com/get/36207531/365b88a0/__-__.html

ودى كلماتها

مولاى صلى وسلم دائما ابدا
على حبيبك خير الخلق كلهم

محمد سيد الكونين والثقلين
والفريقين من عرب ومن عجم

مولاى صلى وسلم دائما ابدا
على حبيبك خير الخلق كلهم

هو الحبيب الذى ترجى شفاعته
لكل هول من الاهوال مقتحم

مولاى صلى وسلم دائما ابدا
على حبيبك خير الخلق كلهم

مولاى صلى دائما ابدا على حبيبى خير خلق الله كلهم

ثم الرضا عن ابى بكر وعن عمر
وعن على وعن عثمان ذى الكرم

مولاى صلى وسلم دائما ابدا
على حبيبك خير الخلق كلهم

يارب بالمصطفى بلغ مقاصدنا
واغفر لنا ما مضى يا واسع الكرم

مولاى صلى وسلم دائما ابدا
على حبيبك خير الخلق كلهم


ــــــــــ ـ ـ ـ ـــــــــ


فى حاجه بقى انا لسه عارفاها النهاردة
وهى ان معنى الصلاة على النبى صلى الله عليه وسلم بيختلف

صلاة الله ... الاجابة
صلاة الملائكة ... الدعاء
صلاتنا احنا ... استغفار لنا


وكمان ان الحب ثمرته الطاعة
يعنى احنا لو بنحب ربنا والرسول الكريم صلى الله عليه وسلم يبقى لازم نطيعهم

اللهم اعنا على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
ربنا اتنا فى الدنيا حسنة وفى الأخرة حسنة وقنا عذاب النار

27 رمضان

Comments

محمد
انتى روحى فاءن لم تكن روحى
فمن انا
محمد انت قلبى
فاءن لم تكن قلبى
فمن انا
محمد انت عينى
فاءن لم تكن عينى
فمن انا
محمد انت بسمة وجهى
فاءن لم تكن بسمتى
فمن انا
محمد انت رسولى
فاءن لم تكن رسولى
فمن انا
محمد انت شفيعى
فاءن لم تكن شفيعى
فمن انا
محمد انت خير ولد ادام ولا فخر
فاءن لم اكن منهم
فمن انا
صلى عليك الله يا علم الهدى
فاءنت نورا لمن اردا الهدى

تقبلى مرورى
براحة علينا شوية خلينا نعرف نذاكر
اية دة انتى طلعتى مدرسة يعنى من الاعداء


يالهوووووووووووووووى
mahasen saber said…
الله يا منى الله ينور عليكى
انا بحبها جدا جدا
وبصراحه اى قصائد مدح نبويه او فى آل البيت بتدخل قلبى من غير استئذان
زى مدح جرير او الفرذدق فى سيدنا على زين العابدين
وهو فى الكعبه
هذا الذى تعرف البطحاء وطأتهى
هذا ابن خير عباد الله كلهمى
اذا رأته قريشا قال قائلها
الى مكارم هذا ينتهى الكرم

الى أخر القصيده الله يرحمه بابا هواليى حفظهالى الله يرحمه ويجعل مثواه الجنه...
وجزاكىالله كل خيريا منى على الكتابات الروحانيه الجميله دى..
وعيد سعيد عليكى
اختك محاسن..
Anonymous said…
الله على ده بوست
أنا برده اول مرة أعرف الصلاوات دى
و على فكرة الأغنية دى رائعة بجد.....أنا بحبها أوى

بس فى سؤال غبى شوية

هما وافقوا أنك ترجعى مدرستك تانى و لا لأ

أصلى مش واخدة بالى و حاسة إن فى بوست فاتنى ( وش مكثووووووووف)
منمووووووووووون العسل بتاعي

ايه يابنتي الحاجات الجميله دي

انتي عارفه بعد اما كنت مبسوطه عشان عيد ميلادي اتغميت بسبب حريق المسرح

لكن دخلت بوستك هديت

اممممممممممموه وحشاني ياعسل
مش هنلاحق على البوستات عند حضرتك كده
عموما جزاك الله خيرا
Mona Shereif said…
ABOALI
---------
صلى الله عليه وسلم
يارب حبه يكون كل حاجه فى حياتنا
جزاك الله خيرا
:)


طالب ثانوى
------------
هههههههههههههههههه والله انا نشرت البوست اللى قبله علشانى انا
بس لقيتك علقت هناك اعمل ايه انا؟
هههههههههههههههههههههههه
انا من الاعداء
الله يسامحك
ده انا طيبة وغلبانه خالص والله
انا لسه سنة تانيه تدريس
ههههههههههههههههههههه
ربنا يوفقك يارب




mahasen saber
--------------------
ربنا يبارك فيكى يا محاسن
ويرحم والدك ان شاء الله
بحب فيكى كده اوى
جزانا واياكى يا قمر
كل سنة وانتى طيبه وعيد سعيد علينا كلنا يارب
نورتينى يا جميلة



انا ودماغي
-------------
اه بجد انا بموت فى الاغنية دى جداااااا
ولا سؤال غبى ولا حاجه ومتتكسفيش خاااالص
تؤ تؤ تؤ
انا عاطلة عن العمل حاليا
هههههههههههههههههههههه
محصلش ليا نصيب هناك
الحمد لله طبعا والله مرتاحه جدااااا سبحان الله
نورتينى يا عسولة




كيارا
--------
ربنا يخليكى يا كيارا ليا ياااارب
كل سنة وانتى طيبه يا حبيبتى وافرحى بجد وانسى كل حاجه
انا على فكرة معدتش بتأثر بأى حاجه
يعنى عرفت الخبر ده من كام ساعه ولا كأن حاجه حصلت .. مش عارفه ليه
عموما كله خير
الحمد لله ان البوست هداكى دى حاجه تخلينى فرحااااااااانه جدا
الحمد لله الذى هدانا الى هذا وما كنا لنهتدى لو ان هدانا الله
نورتينى يا قمرايتى




صوت من مصر
-------------
جزانا واياك يارب
والله اول مرة تحصل انى احط 3 بوستات فى نفس اليوم
بس هى جت ظروفها كده كنت عايزة القصيدة فى المدونة
بس هى طويله جداااا ومحدش هيبقى عنده صبر يقراها
المهم انى كنت عايزاها فى مدونتى
بس
وبعدين الحكاية دى ظرف طارئ علشان رمضان وبس
كل سنة وانت طيب
نورتنى
القصيدة كلماتها رائعة بحق

واداء مسعود كورتيس جميل للغاية ويتداخل معة فى الكورال فى نهاية البردة اداء سامى يوسف بجمال بجد رائع

تصويرها كمان فوق الجميل والمركب القديمة ومنظر الشمس والبحر

بجد روعة
قصيده جميله
لم اسمعها قبل ولكنى هاسمعها حالا
دمتى بكل الود
علاء
السلام عليكم...
يااااه يا منى فعلا بحس بكل بوست انك
زي تفكيري وذوقي ...
طبعا قصيدة الامام الشافعي انا حفظاها من ايام المدرسه والي فضلت معاياه لغاية الآن
اما عن البرده فأنا اول ما سمعتها عشقتها وخليتها رنة الموبايل
واول مره اعرف القصيده كامله..
شكرا يا قمر على الطرح الجميل
Mona Shereif said…
صباح الصباح
-------------
انا قصيت الاغنية واخدت الحته بتاعة سامى يوسف دى بجد تحفه والاغنيه فعلا تصويرها خيالى بجد
نورتنى



عايش ولكن
-----------
يارب تكون عجبتك ان شاء الله
نورتنى




M.K
-----
انتى فين يا قمر والله وحشااااااااانى جدا
ومتتخيليش فرحت اد ايه انى لقيتك عندى هنا
ربنا ييسرلك امورك كلها يااااارب
ربنا يخليكى ليا يا جميلة
وفعلا تفكيرنا تقريبا واحد سبحان الله
طيب كويس والله انكم اخدتوها فى المدرسة.. دى حاجه جميلة اوى
انا اول مرة كنت اعرفها
نورتينى يا قمر ووحشتينى جدا
كل سنة وانتى طيبه وبخير

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"