يقول بعض الصالحين:
سمعت فيمن سمع عن حبيبى رسول الله-صلى الله عليه وسلم-
أنك إذا أقبلت على شرب الماء فقسمه ثلاثا...
أول جرعة بإسم الله واشربها، ثم قل الحمد لله
وابدأ اشرب الجرعة الثانية وقل بسم الله وبعد الانتهاء منها قل الحمد لله...
ثم قل باسم الله واشرب الجرعة الثالثة واختمها بقولك الحمد لله
فما دام هذا الماء فى جوفك فلن تحدثك ذرة من جسدك بمعصية الله
جربها يوما فى نفسك وقل باسم الله واشرب، وقل الحمد لله وكررها ثلاث مرات
فإنك تكون قد استقبلت النعمة بذكر المنعم وابعدت عن نفسك حولك وقوتك، وأنهيت النعمة بحمد الله
ولكن لماذا الماء؟؟؟
لأن الماء فى الجوف اشبع من أى شىء اخر

الصفحة 7 من كتاب "دعاء الأنبياء والصالحين"
للشيخ الشعراوى

Comments

Kiara said…
انا فعلا قريت الحديث دا

عامله ايه يامني وموش باينه لييييييييييييييييه

وحشاني خالص
safa7_karmooz said…
جزاكى الله كل خير
بجد
وحشنى البلوج ده جدا
معنديش كلام اقوله
غير انى قولت انك نسيتينا
ربنا يكرمك يارب باللي بتنفعينا بيه

انا مع صوت من مصر انتي نستينا بس احنا فاكرينك ياريت تطمني عليكي يا منمن

مش هاطلبها منك تاني بعد كدة هازعل منك
جزاكم الله خيرا
انا جربتها دلؤتى:)
MaNoOoSh said…
انا اول مرة أقرا الكلام دة بصراحة


بس بلاش الغيبة الطويلة دي كل مرة.
Meme said…
بالنسبه ليا المعلومه جديده
بارك الله فيك
منى said…
كنت صحيح بشرب على تلات بس بسمله وحمدله واحده
ربنا يكرمك يا منى حلوه اوى حاجه بسيطه وفايدتها عظيمه
مستنياكى
تحياتى
شكراً جزيلاً

جزاك الله عنا خيراً

إن شاء الله
Mona Shereif said…
كيــــــــــــارا
safa7_karmooz
صوت من مصر
وومن
موناليزا
MaNoOoSh
Meme
منى
!!! عارفة ... مش عارف ليه
--------------------------
جزانا واياكم
ربنا يخليكم ليا
والله انا بخير الحمد لله
وعلى فكره مقدرش انساكم ابدا مهما حصل
الحمد لله رب العالمين انكم فى حياتى
محدش يزعل منى بجد
Eno said…
صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم
تسلم ايدك يامني وحشتيني :)
السلاك عليكم...
منوشه حبيبتي ...
أخبارك؟؟؟
........
لماذا الماء؟؟؟لأن الماء فى الجوف اشبع من أى شىء اخر
سبحان الله
.....
طمنيني عنك وعن بسبوسه...
وحشتوني
....
في امان الله
Mona Shereif said…
Eno
----
صلى الله عليه وسلم
انتى كمان وحشانى اوى يا اينو
يارب تكونى بألف خير يارب




نهــــــــــار
---------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يا جميل انتى كمان وحشانى والله
بجد وحشتونى اووووى
بسبوسه بخير الحمد لله
ان شاء الله اشوفها النهارده بأمر الله
holyday said…
السلام عليك
كيف حالك؟
ليك وحشه

بارك الله فيك علي معلومه
سلامي
اختك
فتاة من زمن اخر
Eno said…
ازيك يامنمن
نفسي اعرف بتغطسي فين وترجعي

يابنتي بتوحشيني حد ينفع كده تحرمينا منك مره واحده ؟؟

عموما انا جيت اسأل عنك واقولك اني انا بعتلك تاج من عندي اتمني تيجي تخديه وتجوبي عليه في اقرب فرصه :)

تحياتي :)
shirry said…
ما شاء الله عليكي
بجد جزاكي الله كل خير عنا
وميرسي انك كل فترة بتفكرينابالحاجات الحلوة دي

وحشتني يا جميل
ربنا يجازيك خير على المعلومة الجميلة دى
elsha3er said…
السلام عليكم

جزاكى الله خيرا

انا كنت اعرف ن الماء يقسم عند الشرب بس ما كنتش عارف لية او قول اية

جزاكى الله خيرا


تحياتى


احمد الشاعر
EMMY BABY said…
منمن جزاكى الله كل خيرا

منى بجد والله وحشتينى جدا ومش عارفة اوصلك طمنينى عليكى فينك بقالك فترة

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"