وحشتنى المعارك


وحشنى شكل الفصل اوى
وحشتنى السبورة
وحشونى الطلبة
وحشتنى بحة صوتى فى الفصل
اسكتى يا بنت ... اسكت يا ولد
وحشونى البنانيت لما بيسلموا عليا ويبوسونى كل ما ادخل الفصل
اكيد بنات ابتدائى مش اعدادى خالص
بنات اعدادى وحشين
شايفين نفسهم اوووى
اما ابتدائى ملايكة
وحشنى الجرى بتاعى من الدور التانى للسادس علشان الحصة
وحشونى تلامذة 6 ابتدائى على الرغم من اللى عملوه فيا
يلا بقى الله يسامحهم
ولما اشتغلت بالمكافـأة فى بلد بعيد
وحشتنى بهدلتى فى المواصلات علشان الحق ميعاد الحصة بتاعتى
افتكرت اول حصة دخلت لسنة رابعه اعتقد وكانت تعارف وسألت كل واحد نفسه يطلع ايه وكده
والطلبة قالولى زميلنا ده صوته حلو اوى وعايز يطلع مغنى
قلت له قوم غنى.. وفعلا غنى وقلت له برافو
حد تانى بيعرف يغنى؟
قالو لاء بس هنحفظ اغانى ونغنيها
تانى يوم رايحة المدرسه عادى لقيت زمايلى مقابلينى وبيقولوا انتى بتخلى العيال تحفظ اغانى
خدى بالك البلد كلها عرفت
ههههههههههههههههه كان موقف محرج اوى
ايه ايام
وحشتنى الجوابات اللى كانت بتوصلنى من التلاميذ
هو اه كانوا بيكتبوا كلمات كتير غلط بس اهم حاجه احساسهم
ولما يقابلونى فى الشارع دلوقتى ويقولولى وحشتينا يا مس اخبارك ايه
طبعا مش كلهم بس العسولين
ببقى فى منتهى السعادة
لو كنت اشتغلت السنة دى كنت ناويه اعمل مدونة واسميها " معارك فى الفصل " هههههههه
واقعد احكى على اللى بشوفه يوميا
اصل بجد كنت بشوف كتير اووووووووى
بس قدر الله وماشاء فعل
الحمد لله رب العالمين على كل حال

كتبت البوست ده وبقولكم انا لسه عايشه يا جماعة
I am still breathing
سلااااااااااااااااام

Comments

فكرتينى بايام ماكنت بشتغل برضه بس انا بقى مرحلة اصغر ومتعبة كتير وهى رياض الاطفال
بس بجد كانت ايام جميلة
ربنا يسعدك ياحبيبتى
مفكر said…
السلام عليكم::

يا سلاااااااااااام

مشاعر جميلة،،،

يا رب تفضلي ديماً سعيدة،،،
مش عارف مثال زيك يا ساعات ساعات
يربى اجيال ويعطى رائحة الريحان والياسمين ومع ذلك تعجبت وانا اسمع ذلك وانا اقرء بوستك
بس حسيت انك ممكن تبذلى مجهود اكثر للحصول على شغل
وانا واثق من انك بتعملى كده
بس فى ايدك تعملى اكثر من كده
ممكن اقترح عليكى بعض الدورات التى تؤخذ فى مهارات الاتصال
بمعنى
COMUNICATION SKILLS
ALSO
PRESENTATION SKILLS
ALSO
INTERVIEW SKILLS
ده هايعطى ليكى الفرص اكثر فى التعامل مع الناس فى مقابلات العمل
وهى كورسات اكثر من رائعة
نحتاج اليها جميعا للتعامل مع بعضنا
تحياتى
على النقاء والصفاء

ممكن اغنى معاكى
ولالالالالالالالالالالالالالالالالالا
Unknown said…
تصدقى انك زعلتينى قوى من غير ما تقولى ولا كلمة محزنة؟
ربنا يوفقك للى فيه راحتك ولو شغلك خير ترجعى له
Selfmeaning said…
و انا بقرا البوست افتكرت صوت اولادى
و هما بيجروا عليا و بيقولوا هيييييه ميس نهى جت

كانت ايام جميلة و ياريت متغبيش عنا كده
لوسمحتى انا بفتقدك
Meme said…
انشاء الله مش تطولي و حترجعي شغلك تاني اهو خديها اجازه ترتاحي فيها من رفعه الضغط
بالتوفيق
Meme said…
انشاء الله مش تطولي و حترجعي شغلك تاني اهو خديها اجازه ترتاحي فيها من رفعه الضغط
بالتوفيق
كلمة حق said…
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ربنا يجعلك قدوة لهم ويصبرك على شقاوة الاشقية منهم

بتشتكى من تلاميذ الابتدائى إمال لو كانو اعدادى وألا ثانوى كنتى هتعملى ايه الطلبة بقوا حاجة صعبة أوى
فين أيام زمان لما كنا نشوف المدرس فى الشارع نجرى علشان ما يشوفناش وإحنا بناعب ومش بنذاكر

ثم ايه أخبارك مع القوانين الجديدة بتاعت المدارس "ممنوع ممنوع ممنوع

بينى وبينك العملية التعليمية كلها عايزة تغيير جزرى علشان تنجح
عموما ربنا يبارك لك ويوفقك
mahasen saber said…
منى الجميله ازيك يا قمر وحشتينى

وبعدين تعيشى وتفتكرى بس كان لازم تقولى للعيال غنوا اهه اتعملك اعلان فى البلد كلها
هقولك زى اللى فوق
فكرتينى بردوا بايامهم
بس انا بردوا رياض اطفال
رغم شقاوتهم ولماضتهم الا انهم شفافين اوى وبيحبوا بجد
ربنا يكرمك يامنمن
ويلا اهى فرصة تريحى شوية
:)

كل الحب والود لك
انى احبك فى الله
ترجعي بالسلامه

واعتبرينا تلميذ عندك وعبرينا هههههههههههههه

تقبلي مروري
مجنووون
mohamed ghalia said…
عندك حق تقولى وحشتنى المعارك
بجد ذكريات حلوه
ربنا يسعدك دايما
تحياتى
جميل إحساسك بيهم
وتواصلك معاهم
لازم فعلا تحاولي تسجلي لحظاتك دي وياهم لانه هيكون أرشيف حلو أووي ليكي للحظات نادرة مش هتتكرر كتير
لان أول مذاق لأي شيء بيكون هو الباقي
بعد كده بتكون كل حاجة عادي
علشان كده متوفتيش اللحظة دي

تحياتي
وليد
احلى حاجه انك كنتى بتتكلمى عن ابتدائى فكرتينى بالرذاله بتاعتى ؟
بوست هايل ؟
Mona Shereif said…
موناليزا
-----------
يارب يا مونى وانتى كمان يا حبيبتى
ورياض الاطفال متعبه جدااااااااااا بس بيبقوا حلوين اوى



مفكر
-------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يارب اللهم امين ياريت كلنا نكون فرحانين دايما
اقولك حاجه بتعجبنى فى تعليقك ؟
دايما بتبدأ بالسلام
ربنا يكرمك




ABOALI
---------
ربنا يكرمك ويبارك فيك يا ابو على
ويارب اكون زى ماحضرتك فعلا متخيلنى كده
الكورسات دى انا اخدتها على فكره لما كنت فى الجامعة
وللأسف اكتشفت ان مفيش حد مهتم بيها فى المكان اللى انا فيه
اهم حاجه المؤهل وبسسسسسسسس
ربنا يقدم اللى فيه الخير
الحمد لله رب العالمين على كل حال
واكيد عدم شغلى دلوقتى خير ليا وانا متأكدة من ده ان شاء الله
طبعا طبعا ممكن تغنى بس انا مقولتش حاجه
ههههههههههههههههه
كالعادة منورنى
ربنا يبارك فيك





enjy
--------
يا حبيبتى ولا تزعلى ولا حاجه هى كانت لحظة حنين وراحت لحالها
هههههههههههههههههههه
يارب ان شاء الله وانتى كمان يا انوج





Selfmeaning
--------------
يختى كميلة على صوت ولادى دى
والله انتى عارفه يا نهى هو حسب المزاج ساعات تلاقيكى شعلة نشاط كده وساعات العكس تماما
بس والله دايما فى بالى
ربنا يخليكى ليا يا جميلة





Meme
-------
ان شاء الله يا حبيبتى انا شايفاها كده برضه
وحشتينى اووووووووى




كلمة حق .... هويتى اسلامية
---------------------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يارب واكون قدوة حسنة ان شاء الله
لا ابتدائى حلوين خالص خالص بس 6 اللى هى المفروض مكان اولى اعدادى يعنى وحششششششششششششششششين جدا
واعدادى مقدرش اوصف بصراحه
بجد ربنا يهديهم
كله خير ان شاء الله
ياااااااااااارب اللهم امين






mahasen saber
----------------
انا بخير يا سنسن
ايوه مين قدك ياعم
ربنا ينجحك يارب ويوفقك للخير دايما يا قمر
والله يا محاسن ما قلت غنوا دول هما اللى اقترحوا من نفسهم لما لاقونى معجبة بصوت الولد ده وقلت له برافو
هههههههههههههههههههههه







آخر العنقود
---------------
انتى بتقولى فيها
بجد الاطفال دول حاجه جميلة اوى ولما بيحبوا بيحبو بجد
يارب يا قمر ان شاء الله
احبك الذى احببتنى فيه يا جميل
ربنا يخليكى ويبارك فيكى
الحمد لله رب العالمين






مـجـنـووون
-------------
يارب ان شاء الله
علم ونفذ يا متر
بس انا كنت بحوش
ههههههههههههههه






mohamed ghalia
----------------
ياااااااااااااااااااارب وانت كمان
مش عندى حق برضه
خير خير كله خير






عارفة ... مش عارف ليه
----------------------
دايما دايما بتكون قارينى وعارف ايه اللى بيدور جوايا والسبب اللى بكون كاتبه علشانه البوست
دى نعمة من ربنا
ربنا يبارك فيك واسفه مليون اسفه على تقصيرى مع حضرتك وغيابى عن المدونة





صوت من مصر
------------
ههههههههههههههه
طيب ما كتبتش ليه شويه
ربنا يكرمك الف شكر
dina said…
الله
شكلها كانت ايام زى العسل بجددددددددددد
السلام عليكم...
إزيك يا مس...
مشاعر رقيقه زيك يا منى..
فعلا الأيام الحلوه تنقش في الذاكره..
والحمدلله على كل حال..
............
وحشاني جدا ..
طمنيني عنك ..
.........
في أمان الله..
Mona Shereif said…
dina
-------
كانت ايام جميلة الحمد لله
ياريت افضل بس بالروح دى على طول
وحشتينى يا دينا جدا
حمد الله على سلامتك يا جميل




M.K
-------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يا اهلا يا جميل
ربنا يبارك فيكى شكرا على كلامك الرقيق ده
انا الحمد لله بخير
والله انتى وحشانى كتير خالص
وطبعا الحمد لله رب العالمين
منى said…
وحشتك المعارك؟؟؟
طيب اتفضلى حضرتك عازماكى على كام معركه ن اللى قلبك يحبهم وكمان هتتبهدلى فى المواصلات على ما توصلى احتمال تتوهى كمان وبحى صوتك زى ما انتى عايزه عشان تبقى المتعه كامله

وانا هسيب لك الفصل واروح اش هوا
ههههههههههههههههه
سلام
Mona Shereif said…
منى
----
ياريت يا منى والله
شكلى هعملها مره ان شاء الله
بس ايه... القرار منى بياخد سنة كاملة علشان انفذه
ههههههههههههههههههههه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أضحك الله سنك يا مني

والله انتي فكرتيني بنفس الاحساس ان بحب مهنة التعليم جدا جدا جدا لدرجة ان اخواني كانوا بيستغربوا من هذا الحب الشديد لمهنة التدريس وفعلا انا كنت مدرس ابتدائي ودرست سنه اعدادي وكان الابتدائي افضل بكثير من الاعدادي وعسي الله يعيد الي عبر المدونة شئ من هذا الماضي

أما بخصوص التدريس يقول النبي صلي الله عليه وسلم

الدنيا ملعونة ملعونا ما فيها الا ذكر الله وما والاه وعالم ومتعلم

ويقول ايضا
د
انا الله سبحانه وملائكته حتي النملة في جحرها والحوت في البحر ليصلون علي معلم الناس الخير


حقا انها لمهنة عظيمة ولها كيانها عند من يقدرونها جزاك الله خيرا ووفقك الي ما يحب ويرضي

ومحتاج منك تترجمي ليا بعض المقالات لو مش هتقل عليكي

أبو فاطمة
Aиgel said…

أزيك يا منى

أتمنى تكوني في أفضل حال يارب

أنا والله بحب جداً كل كلامك لأنه فيه بساطة ورقة وطيبة

إن شاء الله ربنا يوفقك وتشتغلي

وتعملي لنا
معارك فى الفصل
وأكيد هنستمتع بكل كلمة فيها لأنها منك

ربنا يوفقك يارب ويسعدك

أختك
Angel Love
وحشتيني اكتر ايه يابنتي فينك؟

فكرتيني بأيام الشقاوه ده انا كنت بطلع عين المدرسين والله بس بأدب كنت سوسه من تحت لتحت بس ياله ربنا يستر ميتعملش فينا اللي كنا بنعمله
تحياتي ليكي ياقمر وربنا يسعدك
وكل سنه وانتي طيبه بمناسبه العيد وياله شدي حيلك اليومين دول صيام ومقولكيش بقي الدعاء هه ادعلنا معاكي وقت الفطار
سمكمك
ريمان said…
السلام عليكم

فعلا حياه التدريس جميله

مع انها متعبه جدا

بس الاحلى ما فيها ان يبقى الواحد ليه اصحاب مدرسين وجماعه حلوه يحبهم

انا لسه طالبه وبنزل تربيه عملى السنه اللى فاتت كنت بكره التربيه العملى لان مدرسات الفصل مكنتش مرتاحه معاهم انما السنه دى معايا فى الفصل مدرستين زى العثل بجد اوى مره احب الشغل فى المدرسه وبجد اشتاقت انى اشتغل زيهم

بوست جميل وتقبلى مرورى
احلي حاجة .. في التدريس .. إن الواحد بيخلف قبل ما يتجوز .. بجد .. التدريس شعور رائع .. اقول الصراحة أنا بقيت مدرس بالصدفة البحته .. بس لقيتها متعة ما بعدها متعة .. إنك تعلم الطلبة حاجة ليها لازمة في حياتهم .. خصوصا لو بره المنهج .. وأنا شايف إن اللي إنت عمليته ده إبتكارية .. دوما مدرسة شاطرة
Mona Shereif said…
كن جميلا...(عضو رابطة هويتي إسلامية)
----------------------------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ربنا يبارك فيك
وفعلا مهنة التدريس دى من اشرف المهن
تحت امر حضرتك ممكن تعمل المقالات فى تعليق عندى وانا ان شاء الله لما اترجمها هسيبهم برضه فى تعليق




Angel
-------
الحمد لله انا بخير يا جميل وحشانى جدا
يارب ان شاء الله
ربنا يبارك فيكى على كلامك يا بيرو ويخليكى ليا
ياااااااااااارب وانتى كمان يا قمر





سمكه وحده
-----------
ازيك يا سمكتى
انا هنا يا قمر معلش بقى
وانتى طيبه وبخير يارب
عيونى يا حبيبتى تسلمى من كل شر







ريمان
--------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيكى يا قمر
التربيه العملى كانت لذيذه اووووووووووى الحمد لله
وفعلا اهم حاجه المجموعة اللى بتشتغلى معاها
نورتينى بجد بأول زيارة واسعدتينى
اتمنى تنورينى على طووووووووول






MR.PRESIDENT
---------------
اهلا اهلا سيادة الريس
بجد بجد سعيده جدا انك قلت حكايه ان المدرس بيحس انهم اولاده
يعنى بصراحه ببقى مستغرباها على المدرسين اما المدرسات بتبقى حاجه فطريه
نورتنى بأول زيارة
ربنا يبارك فيك

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"