تتجوزينى على الطريق الصح

في كلام لما بيتقال بيغير كل حياتنا معاه .
عنه بيستاهله ندور طول العمر و بنستناه .

أنا من اللحظه دي بقولك إني بحبك أكتر مني . 
إنتي إللي علشانك بكتب شعر و إنت إللي علشانها بغني .
تتجوزيني .
تتجوزيني مش عايز غيرك في الحياه أوعي تسبيني .
من غير ماأتكلم إنت بتسمعيني .. عشانك أطول السما لو حبتيني .
أنا حاسس إن الكون وياكي بشوفه بشكل جديد .
الدنيا بتضحك و انت معايا و تكشر و إنت بعيد .
أنا شايف فيكى ولادنا و مستقبلنا و دنيا آمان .
مهما هنكبر كده و نعجز هفضل أحبك زي زمان .
تتجوزيني مش عايز غيرك في الحياه أوعي تسبيني .
من غير ماأتكلم إنت بتفهميني .. عشانك أطول السما لو حبتيني .
أنا من اللحظه دي بقولك إني بحبك أكتر مني . 
إنتي إللي علشانك بكتب شعر و إنت إللي علشانها بغني .
تتجوزيني .
تتجوزيني مش عايز غيرك في الحياه أوعي تسبيني .
من غير ماأتكلم إنت بتسمعيني .. عشانك أطول السما لو بتحبيني .
تتجوزيني مش عايز غيرك في الحياه أوعي تسبيني .
من غير ماأتكلم إنت بتفهميني .. عشانك أطول السما لو بتحبيني .

دى كلمات اغنيه جمييييييييييييييله جدا جدا جدا جدا
والملحن بتاعها هو نفسه الداعيه الشاب معز مسعود

ايه اللى فكرنى بمعز تانى ، تفتكروا ايه؟
الاول قولولى: انتو عارفين مين معز ؟
هتقولولى: معز مين؟
اقولكم: معز مسعود داعيه شاب ربنا يبارك فيه
انتم: عرفتيه امتى يا منى وفين وازاى وليه؟؟؟ جاوبى
انا: حاضر بس بالراحه عليا شويه، انا عرفته تقريبا من 2003 وفضلت معاه كده، بدأ ببرنامج (امثله فى القران) وبعدها ( الطريق الى الجنه) ونزل جزء تانى من (الطريق الى الجنه) بس هو بيتكلم فيه لواحده لان قبل كده البرامج بتاعته كانت عباره عن Talk Show ويجى معاه مجموعة شباب
بعدها عمل برنامج لايف على الراديو كايرو اف ام اسمه
So Close No Matter How Far
وكلها كانت باللغة الانجليزيه عجبنى اوى اسلوبه وطريقته
واخر برنامج كان (الطريق الصح) واتذاع فى رمضان اللى فات
ده بقى بالعربى 
بصراحه كان هايل اوووووووووى
ربنا يعزه ويصلح حاله يارب
عموما انا مهما حكيت مش هقدر اوفيه حقه ولا اوصف هو اد ايه جميل جدا
علشان كده انا عايزاكم تعرفوه انتو كمان
الاول ده لينك الاغنيه
http://www.4shared.com/file/38340048/f53952a9/_online.html
وده بيان حوالين الاغنيه
http://www.moezmasoud.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1625&sid=b3dd7c05a4bfbe8b5e6364929fa4dc30
ولو حاولتو تتصفحوا المنتدى هتعرفو حاجاااااااااااااااااات كتير اوى عنه
يعنى مثلا ده حوار كان على بص وطل معاه
http://www.moezmasoud.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1653&sid=b3dd7c05a4bfbe8b5e6364929fa4dc30

اسيبكم بقى مع معز مسعود

اه اه نسيت اقولكم انا افتكرت معز من تانى ليه
صاحبتى جت لى النهارده بقالى كتير اوى مش شفتها ولا لكينا من زمان-على فكره هى بتموت فى معز وبتتمنى تتجوزه، انا ادعيلها يارب يرزقك بزوج زيه ، تقولى حرام عليكى اسحبى الدعوة دى- المهم ان احنا عرفنا اخباره النهارده ومن هنا عرفت الاغنيه الجميله دى

Comments

Eno said…
الاغنيه كلمتها تحفه
في منتهي رقه بس هي اغنيه ولا انشاد ديني
هسمعها واشوف كده مرسي اووووي انك تعرفينا علي نماذج اسلاميه ونتعرف عليها اكتر
تحياتي ليكي يامني (وش بيغمز )ه
الله عليكي يا قمراية..
حلو قوي انك علقتي على الاغنية دي..
انا سمعت انها نزلت على نجوم اف ام يوم 7 فبراير.. كان يوم ماتش مصر و كوت دي فوار :)
بس مش عارفة ليه قعدوا يقولوا في الجرايد انها نزلت في الفالنتيان..
المهم انها اجمل و ارق و اكثر الاغاني براءة سمعتها..
و معز ماشاء الله موهوب.. لحنها حلو قوي..

حد راح الندوة اللي اتكلم فيها عن الاغنية دي في الساقية يوم السبت اللي قات؟؟
Mona Shereif said…
Eno
-----
دايما منورانى يارب
الاغيه عاديه خالص على فكره
الحق انا مشوفتهاش انا بس سمعتها
وكمان معرفش الفريق - هو فريق وسط البلد- بس عمرى ما سمعت عنه بس ناس كتير عارفاه

المهم انا عرفت الاغنيه بصراحه علشان معز مش علشان الفريق

ارق التحيات لاجمل اينو
Mona Shereif said…
Rosa
------
اهلا بيكى يا جميل
ايوه فعلا الاغنيه نزلت يوم 7 معز كان قال الكلام ده فى الندوه- انا شفتها على النت بس على فكره- بس انا بقول فيها ايه لو حتى احتفلنا بعيد الحب
اكتر الاوقات الدنيا والايام بتاخدنا وبننسى حاجات كتير
ايه يعنى لو كان فيه يوم يرجع الحاجات الجميله دى

عموما منوره يا قمر
تحياتى
انا سمعتها ع نجوم اف ام وعجبتني جداً كلماتها بجد جامدة شكراً ليكي لأني كنت بدور عليها

Popular posts from this blog

الجوز الخيل

ارادة الله لا قرارى

"البحر"